متن سخنرانی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

دکتر غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مشاور عالی رهبری و رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی سخنران مراسم محفل شعر و خاطره تحت عنوان «بی قرار خدمت » در میبد بود. وی پیرامون خصلتهای اخلاقی یحیی زاده نماینده فقید شهرستان های میبد وتفت در مجلس شورای اسلامی نکاتی را مطرح نمود.
وی افزود: مرحوم یحیی زاده به گواه زندگی درخشانش مصداق بارز برادری است که نسبت به همه ما سبقت در ایمان داشته است.

بیقرار خدمت (61)
یحیی زاده دلی مثل آینه پاک و زلال داشت
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یحیی زاده دلی مثل آینه پاک و زلال داشت. در دل او کینه برادران مؤمن وجود نداشت. مرحوم یحیی زاده یک نماینده نمونه بود. با ایشان نزدیک به ۹ سال در مجلس حشر و نشر داشتم. رابطه قلبی، فکری و کاری داشتیم.
نماینده مردم تهران آشنایی اش با یحیی زاده را دو ماه مانده به شروع مجلس دوره هفتم عنوان کرد و تصریح کرد: مجلس هفتم خرداد ۸۳ شروع به کار کرد. ارتباط ما روز به روز بیشتر می شد. بنده یحیی زاده را یک نماینده اصول گرای مؤمن با بصیرت و با اخلاص می شناختم. در مجلس هشتم و نهم که من هم نماینده معمولی بودم مانند بقیه یحیی زاده عنایت، لطف، وفاداری خاصی به بنده داشتند.

بیقرار خدمت (56)
محبت در گوهر یحیی زاده بود.
وی از خصوصیات بارز یحیی زاده را این طور برشمرد: او یک خلق و خوی عجیبی داشت. محبت در گوهر او بود. هر روزی که به مجلس می رفتم یحیی زاده باید نزد من می آمد و از من احوالپرسی می کرد. تعهد داشت که هیچ روزی که در مجلس باشم من را تنها نگذارد. من شاهد حضور پرکار و دلسوزانه او بودم. در مسائل کلان کشور و انقلاب صاحب بصیرت و رای بود و از مسائل جزئی هم غافل نبود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر روزی بخواهیم برای سایر کشورهای اسلامی زندگی یک نماینده جمهوری اسلامی را نشان بدهیم، به نظر بنده باید یک فیلمی از زندگی یحیی زاده بسازیم و ایشان را به عنوان الگو معرفی کنیم. از یک خانواده ساده، اصل و نسب دار، ملاک نبوده، از ما بهتران نبوده، از یک شهر کویری و خانواده ای زحمتکش به مجلس راه پیدا می کند. با جدیت درس خوانده و مردم به اصرار از او خواستند نماینده شود. آمده به مجلس و در خدمت مردم بوده است. او پای درد و دل یک پیرزن روستایی نشسته، حرف او را گوش داده و به مقامات کشوری منتقل کرده است. از این دنیا هم چیزی برای خودش نخواسته است. دچار کبر و غرور نشده است. روزی که وارد مجلس شد سوار بر موتور بود وقتی خارج هم شد سوار بر موتور بود.
دکتر حداد گفت: بنده گواهی می دهم آقای یحیی زاده مثال حرف های رهبری به عنوان یک نماینده است. هیچ وقت ندیدم موضعی بگیرد، حرفی بزند که از مطلب آن استنشاق بشود که به فکر خودش است نه به فکر ایران، مکتب و انقلاب.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یحیی زاده خیلی زود از دست ما رفت. پرپر شد. دو سه روز قبل از سکته به من مراجعه کرد. همان روزی که به علت کم آبی در اصفهان مشکل آب در استان یزد به وجود آمده بود. یحیی زاده بال بال می زد. بال بال می زد برای مردم. کمتر شده بود که وی را اینقدر پریشان حال ببینم.

بیقرار خدمت (65)
ارزش اصلی یحیی زاده حق طلبی اش بود
نماینده مردم تهران از دیگر ویژگی های یحیی زاده را حق طلبی وی دانست و تاکید کرد: ارزش اصلی او حق طلبی اش بود. هوی نفس را زیرپا گذاشته بود. شجاع و مصر در اثبات حق و احقاق حق بود. آن جا که باید حرف بزند حرف می زد و دفاع می کرد.

بیقرار خدمت (47)

یحیی زاده را نمی شد خرید
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: وقتی قرار شد در مورد سازمان تربیت بدنی تحقیق و تفحص شود. بنده ایشان را معرفی کردم. یحیی زاده را نمی شد خرید. او اهل معامله نبود. یحیی زاده در تلاطم هیجان های سیاسی دنبال باطل کردن حق و حق جلوه دادن باطل نبود. نزدیک یکسال در این زمینه زحمت کشید. نتیجه را به کمیسیون مجلس برد. من معتقد بودم یحیی زاده فراتر از اصل آیینه نامه تحقیق کرده است.
وی ادامه داد: سیدجلال یک صورت دلپذیری داشت. از جمله کسانی بود که وقتی به او نگاه می کردی دلت شاد می شد. هم نشینی با او و دیدن او تو را به یاد خدا می انداخت و از خدا دور نمی کرد.

بیقرار خدمت (54)
چشمان یحیی زاده دریچه ای بود به دل روشن و خدایی و صاف او
دکتر حداد عادل اضافه نمود: یحیی زاده طبعی لطیف، شوخ طبع و چشمانی نجیب داشت. چشمان یحیی زاده دریچه ای بود به دل روشن و خدایی و صاف او. روح بسیار ظریفی داشت. همیشه ایشان جزو مشتری های گل های یاس من بود. این لطافت روح، آن سخت کوشی، رفتن به جبهه، سلاح به دست گرفتن، در روستاهای کویری گشتن، سوار موتور شدن از این روح لطیف برمی آید.

بیقرار خدمت (30)
یادداشت های یحیی زاده در مورد مجلس می تواند ارزش تاریخی داشته باشد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به قلم صریح و رسای مرحوم یحیی زاده اشاره کرد و گفت : مرحوم یحیی زاده آدم خوش قلمی ،خوش بیان بود و خوش فکر بود و همه مذاکرات مجلس را یاداشت می کرد به گونه ای که امروز یادداشت های او می تواند ارزش تاریخی داشته باشد و حداقل برای دو دوره از مجلس هفتم و هشتم سند خواهد بود .
علاقه شدیدی به ورزش داشت. بسیار در این زمینه مطلع و صاحب نظر بود. تخصص خود را در زمینه ورزش کتمان می کرد. فقط ما ها می دانستیم که چه تخصصی در ورزش دارد.

بیقرار خدمت (42)

 

به اصرار ما بخش ورزشی که زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی بود را به او دادیم.
آقای یحیی زاده با گرفتاری های زیادی که داشت علاقه زیادی به تماشای بازی های فوتبال در سطح جهانی و جام برتر داشت.
حداد عادل، داشتن چنین شخصیت های بزرگ علمی و دینی را به مردم استان دارالعباده و بویژه مردم میبد تبریک گفت و افزود: یزد و میبد به ایمان و عبادت و علم شناخته شده و مقام معظم رهبری این استان را دارالعباده و دارالعلم نامیدند.
وی افزود: شهری که از آن عالمانی نظیر آیت الله حائری موسس حوزه علمه قم برخاسته و مبارزانی چون مرحوم آیت الله اعرافی را در خود پروش داده؛ طبیعی است که در دوران انقلاب اسلامی هم چنین نماینده ای را به مجلس بفرستد و امروز هم شخصیتی مانند آیت الله اعرافی امام جمعه میبد از روحانیونی هستند که روشنی وجودشان محدود به میبد و یزد و قم و ایران نیست بلکه ایشان شعاع خدماتشان بسی فراتر از مرزهای ایران رفته و امثال ما دانشگاهیان به وجود چنین روحانیونی در این کشور افتخار می کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر عشق و علاقه و محبت به مرحوم یحیی زاده دارید راه او را ادامه دهید و سعی کنید در شهر و استان خودتان به ارزشهایی که مرحوم یحیی زاده نسبت به آنها پایبند بود، پایبند باشید و در آینده نماینده ای انتخاب کنید که همین خصوصیاتی که آنها را ارزش می دانید برخوردار باشد.
حداد عادل در ادامه، ساده زیستی و مردم اداری ، ایمان و صفا و پرکاری را از ویژگی های بارز این روحانی مجاهد و عالم وارسته برشمرد و افزود : ادای دین به یحیی زاده ادای دین به انقلاب، رهبری و حفظ ارزشهایی است که وی بر سر آنها پافشاری می کرد .
وی سخنان خود را با چند بیت از حافظ به پایان رساند:

یاد باد آن که سر کوی توام منزل بود دیده را روشنی از خاک درت حاصل بود
راست چون سوسن و گل از اثر صحبت پاک بر زبان بود مرا آن چه تو را در دل بود
دل چو از پیر خرد نقل معانی می‌کرد عشق می‌گفت به شرح آن چه بر او مشکل بود
آه از آن جور و تطاول که در این دامگه است آه از آن سوز و نیازی که در آن محفل بود
در دلم بود که بی دوست نباشم هرگز چه توان کرد که سعی من و دل باطل بود
دوش بر یاد حریفان به خرابات شدم خم می دیدم خون در دل و پا در گل بود
بس بگشتم که بپرسم سبب درد فراق مفتی عقل در این مسله لایعقل بود
راستی خاتم فیروزه بواسحاقی خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود
دیدی آن قهقهه کبک خرامان حافظ که ز سرپنجه شاهین قضا غافل بود

لازم به ذکر است این مراسم با حضورآیت الله اعرافی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و امام جمعه میبد، میرمحمدی استاندار یزد، جوکار نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس، فرماندار میبد و اقشار مختلف مردم شهرستانهای استان بویژه شهرستانهای میبد و تفت در سالن کانون شهید رجایی میبد برگزار شد.

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*