نطق 25 بهمن 91 + حواشی این نطق، برگرفته از آخرین دفتر روزنوشت‌ها

نطق مورخ چهارشنبه 1391/11/25
بسم‌الله الرحمن الرحيم
با درود به روح پرفتوح امام شهيدان و ارواح تمام شهيدان و آرزوي طول عمر و سلامتي رهبر معظم و تبريك سي‌و‌چهارمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي مواردي را يادآور مي‌شوم:
1 ـ مردم شريف، شجاع، بصير، انقلابي، مؤمن و ولايت‌مدار ايران اسلامي در سي‌و‌چهارمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي حماسه‌اي فراموش‌ناشدني‌ خلق نمودند. سي‌و‌پنجمين (22) بهمن انقلاب اسلامي از همه (22) بهمن‌هاي قبلي باشكوه‌تر بود، (22) بهمن 91 را بايد يك يوم‌الله بزرگ جديد و برگ زرين ديگر در كتاب قطور افتخارات ملت ايران محسوب نمود. ملت قهرمان ايران، كرامت، عظمت، سلحشوري و وظيفه‌شناسي و موقعيت‌شناسي خود را بيشتر از هميشه به رخ دشمنان كشيد. حضور با شكوه ملت بعد از به اصطلاح تحريم‌هاي فلج‌كننده دشمنان نشاندهنده عزم راسخ اين ملت در مواجهه با استكبار و صهيونيست‌ها و آمريكا بود. ملت خداجوي ايران در اين روز هوشمندانه پاسخي كوبنده و واقعاً فلج‌كننده به دشمنان داد. حضور اين مردم يك «آري» بزرگ به اسلام، رهبري و شهدا و يك «نه» بلند و قاطع به دشمنان و يك «رفراندوم» عليه مذاكره با آمريكا بود. ملت سيّاس و هوشيار نشان داد بهتر و سريعتر از مسؤولان به ماهيت دروغين پيشنهاد مذاكره آمريكائي‌ها پي برده است. اينجانب به نوبه خود صميمانه و خاضعانه از يكايك ملت سربلند ايران و بويژه مردم استان يزد و بالاخص مردم شريف و وفادار و قدرشناس شهرستانهاي تفت و ميبد در برپايي اين حماسه به ياد ماندني سپاسگزاري نموده و تأكيد مي‌كنم كه حتماً بايد قدرشناس اين مردم بود و به رفع مشكلاتشان بويژه در موضوع گراني، تورم و بيكاري به صورت جدي‌تر پرداخت و در برابر اين همه فداكاري و ايثارگري و تعهد ملت زانو زد و بر زمين افتاد و خدا را سجده كرد.
2 ـ انقلاب اسلامي ايران كه در (34) سال گذشته همواره با تهديد و تحريم و انواع جنگ پيدا و پنهان دشمنان مواجهه بوده است به مدد الهي در عرصه‌هاي مختلف علمي، پژوهشي، فرهنگي، سياسي، هنري، ورزشي، صنعتي و معنوي بر قله‌هاي رفيع صعود كرده است. احراز جايگاه نخست علمي منطقه و دوازدهم جهان، كسب رتبه هفدهم اقتصادي جهان، دستيابي به رتبه اول نانو در خاورميانه و بيستم جهان، قرار گرفتن در جمع (9) كشور داراي تكنولوژي توليد آب سنگين و ساخت راكتور تحقيقات هسته‌اي، قرار داشتن در بين (10) كشور برتر دنيا در زمينه سلولهاي بنيادي، حضور در جمع (10) كشور اول دنيا در زمينه پيوند اعضاي بدن، قرار گرفتن در بين (24) كشور سازنده ماهواره و (10) كشور سازنده ماهواره‌بر بخشي از افتخارات بزرگ كسب شده است.
توليد (9) قلم از (20) قلم داروي كمياب گرانقيمت بيوتكنولوژي دنيا كه بعضاً يك گرم آن (1) تا (2) ميليون دلار قيمت دارد، از معجزات ديگر دانشمندان اين ملت است.
ساخت انواع موشك‌هاي ضدزره، پدافند، بالستيك، كروز، ماهواره‌بر، موشك هوا به هواي فكور (90)، طراحي و ساخت سامانه بابل (373) مشابه اس (300) و ساخت حدود (20) نوع پهباد شناسايي و تهاجمي و جنگنده قاهر (313) نمونه‌هايي از توانايي اين ملت بزرگ در بخش دفاعي است.
پرتاب موجود زنده به فضا و اعزام فضانوردان به فضا در آينده‌اي نزديك، نشان از سيطره ايران اسلامي و انقلابي در فضاست. اينها نمونه‌هايي اندك از هزاران اتفاق مباركي است كه در اين (34) سال در سرزمين شهيدان به وقوع پيوسته است و مهمتر از همه اين دستاوردها، احياي مجدد اسلام در ايران و جهان و وقوع موج بيداري اسلامي با الهام از انقلاب اسلامي، توسعه، تعميق و تحكيم روحيه ايثار و شهادت‌طلبي بويژه در (8) سال دفاع مقدس، برپايي نمازهاي دشمن‌شكن جمعه و جماعات، گسترش اعتكاف، بهره‌مندي بهتر از شهر‌الله رمضان و ماه محرم مي‌باشد كه همه اين دستاوردهاي مادي و معنوي زير سايه بزرگترين دستاوردهاي انقلاب يعني استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي اتفاق افتاده است. البته بايد اعتراف كرد كه در زمينه فرهنگي و اخلاقي به هيچ وجه نتوانسته‌ايم همپاي علم، فناوري، صنعت و توليد پيشرفت كنيم. رواج بد‌اخلاقي‌ها حتي در مراسم بزرگي همانند راهپيمايي (22) بهمن آن هم در حرم كريمه اهل بيت و يا در صحن علني مجلس و پشت تريبون ملي و علني، اشاعه دروغ، بدحجابي و بي‌عفتي علني، حرص و آز ارز، هجوم به بازار در عسرت و غلا،‌ احتكار و گران‌فروشي، دعواي علني در بين بعضي مسؤولان بر سر قدرت، جنگ حزب‌ها و تشكل‌هاي حتي همسو در رقابت‌هاي سياسي، افشاگري‌ها و پرده‌دريهاي غيرشرعي، قانون‌گريزي، عدم رعايت حقوق افراد در رسانه‌ها و اينترنت، عدم انضباط كاري، بيداد ربا، افزايش طلاق، نداشتن سبك زندگي اسلامي شاهدي بر اين مدعاست.
البته قباحت بد‌اخلاقي‌ها در بين ملوك و كارگزاران كه بايد الگوي جامعه باشند به شدت بيشتر است و قطعاً مجلس شوراي اسلامي به علت انتشار مستقيم و زنده تمامي مذاكراتش در صحن علني حساسيت بيشتري دارد و از اين روست كه امام راحل خطاب به نمايندگان مي‌فرمايند: «من اميدوارم كه مجلس يك مجلس اسلامي، مجلس عبادت باشد نه مجلسي كه خداي نخواسته معصيت در آن واقع شود و به ديگران اهانت كنند» و رهبر معظم مي‌فرمايند: «مجلس مهمترين مظهر مردم‌سالاري ديني است بنابراين اينجا مركز و قله و به تعبيري ويترين مجموعه نظام اسلامي است كه جلوي چشم قرار دارد. مجلس مايه آرامش براي مردم است، مايه تشتت آراي مردم و مايه تشنج نيست».
با اين حساب آنچه در (15) بهمن يكشنبه سياه مجلس اتفاق افتاد در شأن اين نظام نبود و هرگز در شأن رئيس‌جمهور، مجلس و ملت نبود. اي كاش در جلسه علني رئيس‌جمهور محترم آن مطالب را مطرح نمي‌نمود و اي كاش در ارائه پاسخ نيز در حد ضرورت و با متانت بيشتر اكتفا مي‌شد. همين جا از رياست محترم قوه قضاييه درخواست مي‌كنم با مقصران و تهيه‌كنندگان آن فيلم طبق مقررات برخورد نمايند و چنانچه محتواي فيلم صحت داشت متهمان در آن فيلم نيز كه به بدترين شكل حيثيت و آبروي رؤساي دو قوه را لگدمال نمودند مجازات نمايند. البته آن واقعه تلخ روز استيضاح با همه زشتي نشان داد كه مردم بايد به سلامت كار قوا در ايران اعتماد كنند زيرا قرار نيست تحت هيچ شرايطي هيچ يك از قوا دچار ملاحظات گرديده و از مچ‌گيري در موضوعي حتي اگر ثابت نشده باشد و در حد احتمال باشد غمض عين كند. بهرحال كشور ما در شرايط بيش و پيش از توسعه بيشتر اقتصادي و سياسي نيازمند به توسعه اخلاقي است.
3 ـ مقام معظم رهبري در سال 89 براي اولين بار اقتصاد مقاومتي را مطرح فرمودند و از آن پس در چند سال گذشته بارها بر آن تأكيد و تصريح نمودند. متأسفانه اين موضوع مهم در اين شرايط تحريم همه‌جانبه اقتصادي كمتر مورد توجه قرار گرفته و حتي به يك گفتمان تبديل نگرديده، بلكه تقريباً فراموش شده است. اقتصاد مقاومتي يك استراتژي رشد توسعه است. اين استراتژي مناسب‌ترين استراتژي رشد و توسعه است. اين استراتژي مناسب‌ترين استراتژي در زمان فشارها و تحريم‌هاي خارجي است. در اين اقتصاد مهمترين مؤلفه، مردمي كردن اقتصاد و مشاركت مردم در مالكيت و مديريت بنگاههاي اقتصادي است. كاهش وابستگي به نفت ركن مهم ديگر اقتصاد است كه شرايط فعلي تحريم گسترده همه‌جانبه براي نيل به اين مقصود يك لطف خفيّ الهي است.
استفاده از توليد داخلي و حمايت واقعي و جدي از توليد و مديريت مصرف و پرهيز از اسراف از بخشهاي مهم ديگر اين استراتژي اقتصادي است. آيا براي اين استراتژي نقشه راه تهيه نموده‌ايم؟ آيا در برنامه‌ريزي‌ها دقت و ثبات داشته‌ايم؟‌ آيا وزارت خارجه ديپلماسي نوين مبتني بر اقتصاد مقاومتي ترسيم نموده است؟ آيا اجراي شتابزده مرحله دوم هدفمندسازي يارانه بدون اجراي كامل مرحله اول و بدون اصلاح و تصحيح آنچه گذشته است در اين زمان و در اين اقتصاد جايي دارد؟ آيا بي‌ثباتي در تصميمات ارزي و صدور حدود (20) بخشنامه ارزي طي يكسال هيچ نشان از وجود چنين اقتصادي دارد؟ آيا تنزل پنج رتبه‌اي در سهولت انجام كسب و كار و قرار گرفتن در رتبه (145) جهاني از ميان (185) كشور و بيستم منطقه نشان از اقتصاد مقاومتي است يا دليل واضحي بر خودتحريمي و تحريم داخلي؟
4 ـ از دولت محترم و استاندار محترم و مسؤولان شهرستاني در مورد تلاشهاي فراوان و ارزنده‌اي كه در كشور، استان و حوزه انتخابيه‌ام انجام داده‌اند و مصوباتي گذرانده‌اند، صميمانه و خاضعانه سپاسگزاري نموده و مواردي را درخواست مي‌نمايم.
از رئيس‌جمهور محترم استدعا دارم نسبت به افزايش بودجه استاني سريعاً اقدام نمايند. آنچه هم‌اكنون در اين زمينه وجود دارد نه عادلانه است و نه عاقلانه. استان يزد كه دومين استان معدني، سومين استان از جهت وسعت، ششمين استان از جهت صنعت، پانزدهمين استان از نظر جمعيت است و از حيث درآمد استان پانزدهم محسوب مي‌شود، در زماني كه طبس و ابركوه ضميمه آن نشده بوده است، از (2/59) درصد بودجه كشور برخوردار بوده و حالا در سال 91 با اين دو شهرستان فقط (1/07) بودجه كشور را دارد. آيا اين عدالت است؟
از وزير محترم نيرو مصرانه مي‌خواهم نسبت به فاز دوم انتقال آب به استان يزد مورد تأكيد رهبر معظم در سفر به استان يزد در دي‌ماه 86 و مصوبه سفر دوم در بهمن 87 تسريع نمايند و اجازه ندهند مردم تشنه‌لب استان قنات و قنوت و قناعت از تشنه‌كامي نابود گردند و بيش از اين حيات استان يزد تهديد گردد. لطفاً تا دير نشده اقدام فرماييد كه نوشدارو بعد از مرگ سهراب عملي است ناپسند.
به طور كلي تمام مصوبات معوقه در هر سه سفر و غيرسفر از جمله مصوبه اخير را سريع‌تر اجراء نمايند.
والسلام‌عليكم و رحمه‌الله و بركاته

[الف. چند روز قبل از نطق] تا نزدیک ساعت20 به نامه‌هایم پرداختم و از آن ساعت تا یک بامداد مستمراً و متوالیاً به نهایی کردن نطق (7) دقیقه‌ای‌ام که روز چهارشنبه نوبت آن قرار داده‌اند، پرداختم.
من برای این نطق، کل 6 ساعت وقت سفر یکشنبه از میبد تا تهران در قطار اتوبوسی هم اختصاص داده بودم و البته برای بخشی از محتوای آن، ده‌ها ساعت قبلاً نیز مطالعه کرده و نت‌برداری کرده بودم!
پس از این مطالعه و کار نسبتاً طولانی که مجموعاً 7-8 ساعت دیشبم را به خود اختصاص داد، به استراحت پرداختم.
صبح دیگر نخوابیدم و راهی مجلس شدم، نیم ساعتی به آخرین ویرایش نطق پرداختم و سپس برای تایپ، به بخش تحریرات ارائه کردم و به صحن علنی رفتم.

[ب. روز قبل از نطق] امروز هم فرصت صرف ناهار نداشتم. فردا نوبت اولین نطق (7) دقیقه‌ای من در مجلس نهم است و خوشبختانه امروز توانستم نطق را به طور کامل تایپ کنم تا حدود یک روز زودتر از زمان نطق، در این زمینه کاملاً کار را آماده کرده باشم. البته فردا سومین نطق، مربوط به من است و امید دارم مشکل سرماخوردگی، سینه و سرفه اجازه بدهد این نطق بسیار مفصّل را بتوانم ارائه کنم!

به خانه آمدم. بسیار خسته بودم. نیم ساعتی استراحت کردم … بعد از نماز و شام، حدود دو ساعتی مجدداً آخرین ویرایش‌ها و اصلاحات انجام دادم، همه دغدغه من، کم بودن وقت قرائت نطق است، چند بار خواندم و با کورنومتر حساب کردم، تقریباً وقت موردنیاز، دو برابر فرصتی است که برای من قرار داده شده و آن فرصت 7 دقیقه است؛ لذا بخشی از این نطق آماده شده را به طور کامل حذف کردم، صبح آن را به بخش تایپ بردم تا آنها را حذف کند و دوباره پرینت بگیرد، این کار هم که شد باز آن را خواندم، باز هم حدود ده دقیقه و 30 ثانیه می‌شد. من حدود یک دقیقه دیگر آن را حذف کردم بعد به [نزد] مسئول نظارت بر رعایت زمان نطق‌ها، آقای جهانگیرزاده رفتم و با او صحبت کردم که حداقل دو دقیقه وقت اضافه برایم مقرر کند که او هم پذیرفت و لذا تا حدودی خیالم راحت شد.
[ج. پس از نطق] نطق امروز
خوشبختانه حین نطق، سرفه نیفتادم، با وجودی که مدتی است بر اثر سرماخوردگی و آنفولانزا، در تکلم و تنفس مشکل دارم.
خوشبختانه ساعت محاسبه نطق من بعد از 54 ثانیه به کار افتاد، خوشبختانه آخرش هم یک دقیقه وقت اضافه به من داده شد، خوشبختانه به جز حدود نیم صفحه از آخر نطق مربوط به درخواست تسریع در گازرسانی، اجرای مصوبه سفر درمورد راه‌ها و…، همه موارد را خواندم.
بعد از نطق هم بزرگان مجلس تحسین کردند. آقای دکتر حدادعادل … بعد از نطق من، خیلی تشکر کرد و تعریف؛ حاج آقا آشتیانی نماینده قم که عضو جامعه مدرسین هم هست، به همین ترتیب؛ بعضی افراد عالم مجلس هم همینطور …
آقای مهدیان که از کارمندان بلندپایه و با سابقه مجلس است که در قسمت هیات رئیسه مشغول است و اصالتی تفتی هم دارد، به شدت تشکر کرد و از اینکه بیشتر از این صحبت نمی‌کنم، انتقاد کرد و گفت: حیف است که هر از چندی، اینطور صحبت نکنی.
بسیاری از خبرنگاران و کارمندان مجلس هم، همین برخورد مثبت داشتند؛ البته معمولاً در صحبت‌ها علاوه بر تایید محتوی و اصل سخن، دو چیز دیگر اجماعی بود: یکی غرّا بودن نطق و دیگری سریع بودن آن، یعنی من به علت نگرانی از کم آوردن وقت، خیلی تند قرائت می‌کردم که خودم هم در حین صحبت این یکی را حس می‌کردم و نگران بودم که تندخوانی، موجب گردد خاصیت نطق از دست برود؛ ولی خدا را شکر ظاهراً اینطور نشد.
به هر حال در مجموع، نطق من بیش از انتظار خودم بود و تصمیم دارم برای قسمت‌هایی که نتوانستم قرائت کنم، هر روز برای نطق 5 دقیقه‌ای ثبت‌نام کنم تا آن را در نطق 5 دقیقه‌ای ارایه کنم. من در چند ماه گذشته که هر چه ثبت‌نام کردم، این شانس را نداشتم ،امیدوارم حالا پس از شکسته شدن این طلسم با نطق 7 دقیقه‌ای از شانس خوب برخوردار باشم، البته رعایت فاصله دو ماه بین نطق 5دقیقه‌ای لازم است؛ ولی بین نطق 7دقیقه‌ای با 5 دقیقه‌ای لازم نیست؛ ضمناً با اصلاح آیین‌نامه، دیگر نمی‌توان در روز نطق7 دقیقه‌ای، از قرعه 5 دقیقه‌ای هم استفاده کرد و الّا من امروز در قرعه 5 دقیقه‌ای هم شرکت می‌کردم تا بلکه قرعه به نامم اصابت کند و وقت کم نیاورم!

Download “نطق 91/11/25”

yahyazadeh_n911125.flv – 323 بار دانلود شده است – 51,14 مگابایت

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*