بازخوانی نطق‌های مرحوم یحیی زاده

نطق مرحوم یحیی‌زاده در تاریخ 24مهرماه1387

بسم‌الله الرحمن الرحيم

با درود به روح پرفتوح امام شهيدان، تمام شهيدان و تسليت سالگرد شهادت حضرت حمزه سيدالشهداء و وفات حضرت عبدالعظيم حسني مواردي را يادآور مي‌شوم:

1 ـ با وجود تأكيد مجدد رهبر معظم به ضرورت توجه بيشتر به فرهنگ، ولي فرهنگ همچنان مظلوم است. هنوز استراتژي فرهنگي نداريم. هنوز هم در ارائه لوايح و طرحها دولت و مجلس بيشتر به دنبال ارائه لوايح و طرحهاي اقتصادي هستند. هنوز هم سياست‌زدگي، اقتصادزدگي و اخيراً شعارزدگي در دستگاههاي فرهنگي به وضوح ديده مي‌شود. هنوز هم با وجود افزايش بودجه فرهنگي، بودجه فرهنگ ناچيز و نامناسب است.

آيا آن همه آشفتگي فرهنگي كه در كوچه و بازار، فرودگاه و فروشگاه، ورزشگاه و دانشگاه و حتي گاهي مساجد و تكايا ديده مي‌شود، نبايد ما را به خود آورد؟ آيا تبليغ و ترويج خرافات، بروز و ظهور عرفانهاي وارداتي مخرب و وحشتناك، نبايد ما را به حساسيت فوق‌العاده موضوع رهنمون سازد؟ آيا زمان آن نرسيده است به بعضي از مسؤولان فرهنگي كه علاقه دارند هر روز در غير حيطه مسؤوليت خود، موضوع و موضعي را مطرح كنند تذكر جدي داده شود كه در بحثهاي پيچيده كلامي و فلسفي و بويژه عرفاني اظهار لحيه نكنند و به خاطر ادعاهاي بزرگ و اظهارات ضعيف و سخيف و موهم و موهن توبه كنند؟

yahiazadeh 870724 n

نطق مورخ 87/7/24

2 ـ در قرن اخير اهميت آب بيش از پيش نمايان گرديده است. كشور ما در ناحيه خشك و نيمه خشك جهان واقع شده و (73) درصد از مساحت آن داراي چنين آب و هوايي است. در مناطق مركزي، جنوبي و شرقي بارش سالانه در حدود (50) ميليمتر است كه در سالهاي خشكسالي همانند سال اخير، اين مقدار در بسياري از جاها به كمتر از (10) ميليمتر مي‌رسد. از اين رو ضروري است كه دولت پرتلاش در اين زمينه با اقداماتي از قبيل باروري ابرها، احياء و مرمت قنوات، بهسازي انهار، اجراي طرحهاي آبياري تحت فشار، بازسازي و نوسازي شبكه‌هاي فرسوده آب آشاميدني، مديريت تقاضاي آب و بهينه‌سازي الگوي مصرف، استفاده از فناوريهاي نوين همانند آب‌شيرين‌كن‌ها، توجه به بازچرخاني آب و استفاده مجدد از پسابها، بخشي از مشكل كمبود آب را به سرعت برطرف نمايد.

درمورد استان خشك و كويري يزد نيز انتظار مي‌رود كه در اين مقوله و موضوع دستور صريح رهبر معظم در سفر به اين استان هرچه سريعتر اجرايي گرديده و فاز دوم آبرساني آغاز شود.

3 ـ قيمت نفت كه به حدود (150) دلار رسيده بود، اكنون به حدود (70) دلار در هر بشكه رسيده است. كاهش شديد و بي‌سابقه قيمت نفت به شدت اقتصاد معتاد به نفت ما را تهديد مي‌كند. نفت‌زدگي اقتصاد ما مشكل بزرگي است كه شايد در هنگام افزايش قيمت نفت خود را نشان نداد، ولي در شرايط كاهش شديد قيمت نفت، مملكت را در همه زمينه‌ها و ابعاد به شدت تهديد خواهد كرد. بنابراين اهتمام ويژه دولت و مجلس به اين بحران، ضرورتي انكار‌ناپذير است كه نبايد مغفول واقع شود.

4 ـ اگر به تعبير امام راحل (رحمه‌الله‌عليه) حفظ نظام از اوجب واجبات است، بدون ترديد تحقق اين مهم با حفظ اعتماد و اعتقاد مردم به نظام ميسر مي‌گردد. آنچه در اين روزها نسبت به يكي از وزراء و تعدادي از ما وكلاء‌ اتفاق افتاده است، به شدت موجب خدشه‌دار شدن اعتماد مردم گرديده است. بنابراين لازم است تا دير نشده براي اعتمادسازي اقدام كنيم، چاره كار نيز بسيار ساده و در يك جمله نهفته است. گذشت از آنچه كه طبق قضاوت ملت آگاه و فهيم استحقاق آن را نداريم.

آري، گاهي كناره‌گيري از مسؤوليت، بزرگترين مسؤوليت يك انسان متعهد و متدين است و گاهي ترك مشتبهات و مشتهيات و حتي مباحات كه «حسنات الابرار سيئات المقربين» وظيفه اخلاقي و شرعي است.

5 ـ ضمن گراميداشت مناسبتهاي مختلف اين ايام از جمله روز جهاني نابينايان (عصاي سفيد)، (26) مهرماه روز تربيت بدني را به صورت ويژه گرامي داشته، پيروزيهاي افتخارآفرين ورزشكاران غيور معلول و جانباز در پاراالمپيك، راهيابي تيم فوتبال نوجوانان به جام جهاني، نتايج بسيار درخشان تيم ملي فوتسال در جام جهاني اخير همراه با غيرت و تعصب مثال‌زدني فوتساليستها در اين بازيها را تبريك عرض نموده و اميدوارم تيم ملي فوتبال جوانان و بزرگسالان نيز به جام جهاني راه يافته تا مرهمي بر زخمهاي التيام‌ نايافته ناكاميهاي بي‌سابقه در المپيك گردد.

انتظار دارم با پرهيز از تنگ‌نظري و بكارگيري ورزشكاران مخلص با انگيزه در مديريتهاي ورزشي و با اصلاح و اجراي طرح جامع ورزش، ديگر هرگز شاهد پايمال شدن غرور ملت سرافرازمان در رقابتهاي ورزشي نباشيم.

Download “نطق 87/07/24”

yahyazadeh_n870724.flv – 168 بار دانلود شده است – 24,67 مگابایت

والسلام‌عليكم و رحمه‌الله و بركاته

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*