بازخوانی نطق‌های مرحوم یحیی زاده

نطق مرحوم یحیی‌زاده در تاریخ 2 آبان 1386+حواشی نطق

بسم ­الله الرحمن الرحيم

با سلام و صلوات به روح پر فتوح امام شهيدان و تمام شهيدان و با درود به رهبر فرزانه، مواردی را يادآور مي‌شوم:

1 ـ از دولت نهم بعلت افزايش بي‌سابقه فعاليتهاي عمراني و رشد (220) درصدي بودجه اين بخش طي (2) سال، سرعت بخشيدن به تكميل حدود (50) هزار طرح نيمه‌تمام ملي و استاني، مبارزه مؤثر با ريخت و پاشهاي بي‌حساب، اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين، اصلاح ساختار نظام بانكي، سفرهاي پر بركت استاني، فعال كردن سياست خارجي، شجاعت و قاطعيت در مسأله هسته‌اي، حضور موفقيت‌آميز و عزتمند در سازمان ملل و دانشگاه كلمبيا، برگزاري اجلاس تاريخي سران خزر صميمانه سپاسگزاري مي‌نمايم.

ولي ناچارم از استمرار مظلوميت فرهنگ گلايه نمايم. آري فرهنگ مظلوم است، چون انقلاب ما براي اصلاح فرهنگ صورت گرفت، ولي متأسفانه هنوز نگاه به بخش فرهنگ، نگاه هزينه‌اي و غير ضرور است و در جمع (27) نفره انتخابي شوراي عالي تدوين برنامه پنجم حتي يك فرهنگي گردن‌كلفت ديده نمي‌شود. فرهنگ مظلوم است، زيرا در حاليكه رهبر معظم فرمودند «اگر مشكلات فرهنگي حل شود، بسياري از مشكلات ديگر هم حل مي‌شود» خيليها مي‌گويند اگر مشكلات اقتصادي را حل كنيم، مشكلات فرهنگي هم حل مي‌شود. فرهنگ مظلوم است چون بسياري از متوليان فرهنگي تعريف درستي از فرهنگ ندارند. فرهنگ مظلوم است چون بودجه فرهنگ هنوز به (4) درصد بودجه نمي‌رسد و همين بودجه ناچيز را نيز بعضي دستگاههاي فرهنگي نمي‌توانند در اصلاح فرهنگ بكار گيرند. مظلوم است چون بعضي از مسؤولان دستگاههاي فرهنگي براي توسعه بخش خود تصور مي‌كنند بايد از هنرپيشه‌هاي باليوودي و غيره كه نماد تخريب فرهنگ هستند، دعوت كنند. مظلوم است چون درحاليكه بعضي از شركتهاي خارجي عرضه مد و لباس حتي در آمريكا بعلت تخريب فرهنگي اجازه فعاليت گسترده ندارند، همانها اجازه مي‌يابند در كشور ما فعاليت كنند و مسؤولان بحث مي‌كنند كه آن شركت صهيونيستي هست يا نيست و يا اصولاً دعوت‌كننده كيست؟ مظلوم است چون از (80) هزار مسجد كشور فقط (3500) مسجد كانون فرهنگي دارد و سهم هر يك از اين كانونها آنهم با لطف مجلس در افزايش بودجه فقط حدود (120) هزار تومان در سال است. مظلوم است چون درحاليكه وزير محترم مي‌فرمايند نياز به (14) هزار كتابخانه داريم تعداد كتابخانه‌هاي عمومي به زحمت به (1800) مي‌رسد.

رئيس‌جمهور محترم و فرهنگ دوست، رئيس مجلس واقعاً فرهنگي! بياييد تا دير نشده و تا نسخه بودجه 87 پيچيده نشده به امر رهبر عمل كنيد و از فرهنگ رفع مظلوميت نماييد. فرهنگ بودجه را اصلاح كنيد تا بودجه فرهنگ اصلاح گردد. صدا و سيماي پرتلاش، خبرگزاريها و نشريات وزين! در اين موضوع مهم ساكت ننشينيد و كمي حقِ فرهنگ را اداء كنيد.

2 ـ در سال انتخابات مجلس هشتم به اصلاح‌طلبان و اصولگرايان توصيه مي‌كنم بجاي تخريب يكديگر براي رسيدن به قدرت، از آنچه مردم را از شما بري ساخته تبري بجوييد. مجلس ششميها اگر مي‌خواهند دوباره پارلمان را دراختيار بگيرند به مردم تعهد دهند آنچه را كه در مجلس ششم مرتكب شده و موجب جدايي مردم از آنها شده ديگر هرگز مرتكب نمي‌شوند. آنها بپذيرند حمله به مباني ديني و احكام مسلم اسلام، مبارزه با نهادهاي قانوني و انقلابي، وادادگي در برابر دشمن، ايجاد تنش سياسي، تحصن و استعفاء گناه بزرگي است كه ديگر مرتكب نخواهند شد و مجلس هفتميها اگر مي‌خواهند همچنان مجلس را دراختيار داشته باشند، اعتراف كنند كه تورم و گراني، بيكاري، گراني مسكن، مشكلات طرح ضروري سهميه‌بندي بنزين، تلفات وحشتناك جاده‌اي واقعيات تلخ و مهمي است كه براي رفع آن برنامه دارند.

3 ـ به همكاران عزيزي كه با دقت و تيزبيني مراقب رقباي احتمالي خود بوده تا به تبليغات زودهنگام نپردازند تأكيد مي‌كنم اگر بدنبال اجراي قانون انتخابات هستيم بايد از خود شروع كنيم و مواظب باشيم از تريبون مجلس، حضور در حوزه انتخابيه، رسانه ملي و ساير رسانه‌ها، استفاده ابزاري و تبليغاتي ننموده و البته مسؤولان محترم دولتي، رسانه ملي، نشريات نيز نبايد عملاً ما را تشويق به تبليغ نمايند.

4 ـ ضمن تشكر از تلاشهاي همه دولتها بويژه دولت نهم در استان يزد و حوزه انتخابيه‌ام، به مواردي مهم در اين ارتباط اشاره مي‌كنم:

از وزارت صنايع و معادن مي‌پرسم اگر مردم استان قنوت، قنات و قناعت از شما بخواهند فقط يك سوم (22) ميليون تن سنگ آهن استخراجي از استان يزد را در همين استان استفاده كنيد، غير منطقي است؟

از وزير محترم نيرو تقاضا دارم در تأمين آب آشاميدني سالم تفت تسريع كنند.

از وزارت نفت مي‌خواهم در اجرايي كردن مصوبه دولت نسبت به پتروشيمي ميبد تسريع نموده، گاز رساني به بخش نير و بخش مركزي تفت را سريعاً آغاز نمايند و به دولت يادآور مي‌شوم كه آبرساني به تفت، گازرساني به كل شهرستان تفت، احداث پتروشيمي ميبد بزرگترين آزمون عدالت‌خواهي دولت نهم است كه اطمينان دارم دولت محترم در اين آزمون سربلند بيرون خواهد آمد.

والسلام عليكم و رحمه ­الله


حواشی این نطق برگرفته از دفتر بیست و دوم:

حالا مونیتور کوچک روی میز سخنگاه (روبروی هر ناطق) مقدار وقت را نشان می دهد که من 5 دقیقه و 44 ثانیه نطقم طول کشید و چون در صحبت باز اشاره به استان قنات، قنوت، قناعت کردم، محمد صادقی که زمان نطق ها را زیر نظر می گیرد، گفت شما که اهل قناعتید وقتتان تمام است که چند ثانیه بعدش صحبت من تمام شد.

پس از جلسه نیز چند نفری از نطق من خیلی تشکر کردند و یکی دو نفری هم از تعبیر “فرهنگی گردن کلفت” سوال کردند که بعضی از آنها وقتی توضیح دادم چرا این تعبیر را به کار بردم و چقدر در این مورد فکر کرده ام و این تعبیر را انتخاب کرده ام، تشکر کردند.

بعضی از اینکه نطق بسیار موجز بوده و خیلی از نکات را در برداشته تشکر نمودند.

تلویزیون آمد که با توجه به نطقی که در مورد مظلومیت فرهنگ داشتی و درخواست از صدا و سیما برای طرح این صحبت از 6 نماینده مصاحبه گرفتیم، تو نیز بیا مصاحبه را قبول کن که من نپذیرفتم!

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*