نطق مرحوم یحیی زاده در مجلس هفتم به مناسبت هفته دولت

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح:

نطق های مرحوم یحیی زاده در صحن علنی مجلس، به گواه دفاتر روزنوشت آن مرحوم، مبتنی بر مطالعه و تأمل و دقت فراوان در انتخاب موضوعات و نحوه طرح مسائل بوده است و غالباً پس از پایان هر نطق، مورد تمجید تعدادی زیاد از نمایندگان قرار می‌گرفته است.

به یاری حق، از این به بعد در یکسال آتی، متناسب با ایام سال شمسی، نطقهای آن مرحوم در مجالس هفتم تا نهم بازنشر داده می‌شود.

این نطقها اسنادی خواندنی از حوادث کشور در طی سالهای 83 تا 91 و موضعگیری‌های آن فقید را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

نطق مورخ: 84/6/9

بسم ­الله­ الرحمن­ الرحیم

با عرض تسلیت بمناسبت شهادت حضرت امام کاظم (علیه­السلام) وگرامیداشت یاد و راه شهیدان رجایی و باهنر و تبریک عید سعید مبعث، مواردی را یادآور می­شود:

1 ـ رئیس دولتی که در رقابتی ترین و سالم­ترین انتخابات بعد از انقلاب و با رأی قاطع مردم برگزیده شده بود با تکیه بر باورهای خود (21) نفر را بعنوان اعضاء دوازدهمین کابینه به مجلس معرفی کرد. مجلس هفتم نیز در طولانی­ترین و پرشورترین رأی اعتماد کابینه بدون توجه به عملکرد شش مجلس قبلی در رأی اعتماد به (9) کابینه­ پیشین و فارغ و خارج از همه بازیهای سیاسی و دستورات فراکسیونی به آنچه که بین خود و خدا وظیفه خود تشخیص می­داد عمل کرد. قطعاً جلسه علنی یکصد و سی و نهم مجلس هفتم برگ زرینی از کتاب افتخارات مجلس هفتم خواهد بود که آیندگان نیز هرگز آنرا از یاد نخواهند برد. امیدوارم با این عملکرد اصولگرایانه کسانیکه نگران یکدست شدن دولت و مجلس بودند از نگرانی درآمده و انتظار دارم افرادی که چهار روز بحث جدی مجلس پیرامون کابینه را یک نمایش می­دانستند از مردم عذرخواهی کنند.

2 ـ به رئیس­جمهور تحول­خواه و عدالتجو متذکر می­گردم که شاید برای ایجاد تحول، لازم باشد چهره­های جدید مسؤولیتهای کابینه را بعهده گیرند، شاید برای تعمیم و تعمیق اصلاح مدیریتی واجب باشد بسیاری از مدیریتهای سطوح میانی و پایینی نیز تغییر کند ولی حتماً برای جلوگیری از هدر رفت فرصتها و برای پیشگیری از توقف فعالیتها لازم است حداقل در سطح کلان هر وزارتخانه­ یکی، دو نیروی مجرب و متعهد را نگهداشت تا چرخ اداره مملکت متوقف نگردد.

3 ـ با همه تلاشهای گسترده دولتهای پیشین و زمینه­های فراوانی که برای ترقی و توسعه کشور فراهم گردیده ولی باز هم مشکلات زیادی وجود دارد که باید بدنبال هر چه سریعتر آنها بود.

بیش از (4) میلیون نفر بیکار، نزدیک به (11) میلیون نفر زیر خط فقر، (4) میلیون معتاد، (39) میلیارد دلار بدهی خارجی که (13) میلیارد آن امسال باید بازپرداخت گردد، کسری (10) میلیارد دلاری بودجه 83 و چندین میلیارد دلاری 84، (23) هزار میلیارد تومان بدهی دولت و شرکتهای دولتی به بانکها، تورم (9/15) درصدی، سود بانکی (16) درصدی از جمله این مشکلات است.

ولی دولت اگر تصمیم گرفته است این مشکلات را برطرف نموده و تحول و عدالت ایجاد کند لازم است از همین امروز بفکر اصلاح بودجه سالانه باشد تا وقتی آنهمه پول سرگردان در بودجه وجود داشته باشد تا هنگامیکه نظام بودجه­ریزی در کشور مبتنی بر چانه­زنی باشد تا زمانیکه نظام هماهنگ پرداخت یک شوخی باشد، بگونه­ ای که گاهی در یک دستگاه دو نفر با مدرک مساوی و سوابق استخدامی و خدمتی کاملاً یکسان، نسبت دریافتی (1) به (4) داشته باشند و اصلاً جای دوری نرویم برای همین کارمندان مجلس خودمان (5) نوع پرداختی وجود دارد که گاهی یکی بیش از پنج برابر دیگری دریافت کند، عدالت بیش از یک خواب و خیال نیست! بنابراین اصلاح بودجه را آغاز کنید تا دیگر هیچ کجای ایران، ایران­تر و هیچ ایرانی، ایرانی­­تر نباشد.

4 ـ رئیس ­جمهور انقلابی و دانشمند استحضار دارند که مهمترین دغدغه کسانیکه ایشان را برگزیده­اند دغدغه دینی و فرهنگی بود، والا مردم حتماً به کسانیکه وعده پرداخت مبالغی بصورت ماهانه یا پرداخت سهام داده بودند، رأی می­دادند.

بنابراین اهتمام به علاج نابسامانی و ناهنجاری فرهنگی از مهمترین وظایف کاری این دولت است. البته این را هم اذعان داریم که مقوله فرهنگ و مسائل دینی، مقوله­ای فرابخشی و بسیار پیچیده است ولی دولت نیز در این ارتباط وظایفی بعهده دارد که نمی­تواند نادیده بگیرد. شاید یکی از مهمترین وظایف، تغییر رویکرد دولت از کمیت­گرایی به کیفیت­گرایی در حوزه نشر، فیلم، سینما و گردشگری است.

مهم دیگر، بها دادن و سامان بخشی تشکلهایی است که هرچند اسماً غیردولتی و غیر حزبی بودند ولی بعضاً دولتی­ترین و حزبی­ترین فعالیتها را بعهده داشته و میلیشیای بعضی از احزاب سیاسی در داخل و «فعال مایشاء» در بعضی از اجلاسهای خارجی بودند. باید ضمن حمایت بیشتر از بعضی ازN.G.O ها که فعالیتهای قابل قبولی انجام دادند به دختران و پسران جوان عزیزی که سالها در بعضی دیگر این مجموعه­ها موردتحقیر و استخفاف قرار گرفتند بها داد و به آنها عزت بخشید تا آنها نیز بتوانند نقش اصولی و اساسی خود را ایفاء کنند.

 البته در کنار آن لازم است از آنهمه تشکل دینی و هیأت اصیل موجود که واقعاً غیردولتی بوده و از دل جامعه جوشیده و البته در این سالهای اخیر مغفول، مطرود و مورد بی­مهری قرار گرفته­اند حمایت گردد تا با استفاده از همه این پتانسیلها بزودی شاهد رفع بعضی از این نا بسامانیهای فرهنگی باشیم.

والسلام ­علیکم­ و ­رحمه­ الله و برکاته

Download “نطق به مناسبت هفته دولت”

yahyazadeh_n840906.flv – 124 بار دانلود شده است – 22,56 مگابایت

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*