نطق پیش از دستور در مجلس هفتم85/6/7

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح:

نطق های مرحوم یحیی زاده در صحن علنی مجلس، به گواه دفاتر روزنوشت آن مرحوم، مبتنی بر مطالعه و تأمل و دقت فراوان در انتخاب موضوعات و نحوه طرح مسائل بوده است و غالباً پس از پایان هر نطق، مورد تمجید تعدادی زیاد از نمایندگان قرار می‌گرفته است.

به یاری حق، از این به بعد در یکسال آتی، متناسب با ایام سال شمسی، نطقهای آن مرحوم در مجالس هفتم تا نهم بازنشر داده می‌شود.

این نطقها اسنادی خواندنی از حوادث کشور در طی سالهای ۸۳ تا ۹۱ و موضعگیری‌های آن فقید را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

نطق پیش از دستور مورخ 85/6/7

بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم

با تبريك فرا رسيدن ماه شعبان، شهر النبي در سال پيامبر اعظم و اعياد شعبانيه و نيز گراميداشت هفته دولت و ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر، مواردي را يادآور مي‌شوم:

1 ـ يكسال از عمر دولت نهم گذشت. دولتي كه در كارنامه يكساله خود افتخارات زيادي بجاي گذاشته است. احياي مجدد ارزشهاي انقلاب، كاهش تنشهاي سياسي، فعال نمودن ديپلماسي خارجي، توجه به مناطق محروم، جلوگيري از حيف و ميل بيت‌المال و بريز و بپاشها، مقابله جدي با تجمل‌گرايي مسؤولان و گسترش فرهنگ ساده‌زيستي و حضور بي‌سابقه در ميان مردم همه و همه از توفيقات دولت كاري و موفق احمدي‌نژاد طي يكسال گذشته است.

با همه اينها رئيس‌جمهور محترم حتماً فراموش نكرده‌اند مهمترين دليل تغيير رويكرد مردم و انتخاب ايشان از بين گزينه‌هاي مطرح، دغدغه فرهنگي مردم بود. هرچند در اين راستا دولت عزم و اراده خوبي داشته است كه حتي در اين بخش نيز مورد تأييد في‌الجمله مقام معظم رهبري در روز گذشته قرار گرفت، ولي نمي‌توان فقدان تحول در اين مهم را انكار كرد. نه در سياستگذاري، نه در برنامه‌ريزي، نه در بودجه‌ريزي و نه در سطح جامعه چيز محسوسي ديده نمي‌شود.

هنوز هم سينماي كميت‌گراي ما دچار مشكلات اساسي است، هنوز هم بعضي از مطبوعات ما در فرم و محتوا نتوانسته‌اند خود را با هنجارهاي اجتماع وفق دهند، هنوز هم فرهنگ تكريم خود را نشان نداده است و بالاخره هنوز هم كوچه و خيابان، آموزشگاه و دانشگاه، پارك و بوستان، مترو و فرودگاه، فروشگاه و نمايشگاه، اداره و كارخانه از مظاهر زشت بدحجابي غوغا مي‌كند.

مي‌پذيريم كه مسأله رعايت حجاب و پوشش مناسب زن و مرد، آمرانه و حاكمانه و دستوري محقق نمي‌شود. قبول داريم كه كار فرهنگي به ابزار فرهنگي نياز دارد و معتقديم كه با زور و چماق و سلاح اين معضل حل نمي‌شود، ولي مي‌پرسيم آيا اصولاً حاكميت در اين مسأله مهم ديني بيش از اين مسؤوليتي ندارد؟ مي‌خواهيم بدانيم آن همه دستگاههاي عريض و طويل با آن همه بودجه در اين سالها چه كرده‌اند؟ آيا مي‌توانيم باور كنيم آموزش عالي، آموزش و پرورش، صدا و سيما، سازمان تبليغات، دفتر تبليغات، شوراي فرهنگ عمومي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي به وظايف خود عمل كرده‌اند؟

دوست داريم دولت از خودش شروع كند. دولت و ساير مراكز و دستگاههاي حكومتي سالم‌سازي جامعه از ناهنجاريها، مقابله با مظاهر آن از جمله بدحجابي را از خود شروع كنند.

از (4) مصوبه مجلس بعد از انقلاب درمورد حجاب، (3) مورد آن مربوط به الزام رعايت حجاب توسط كارمندان دولت بوده است. چرا بايد اجازه داد در بعضي دستگاهها و شركتهاي دولتي تعدادي از خانمهاي كارمند مهمترين وظيفه و مسؤوليت خود را بزك كردن و ظاهر خود را به رخ مراجعين كشاندن بدانند؟ چرا بايد مظهر و نماد كار فرهنگي نمايشگاه كتاب، محل ابراز وجود بعضي غرفه‌داران آرايش‌كرده و تماشاگران هم‌سنخ آنها باشد؟ تا چه زمان بايد اختلاط دختر و پسر در برنامه هاي بصري رسانه ملي و ارائه سريالهاي خانوادگي با حذف يا كمرنگ كردن اصول شرعي توأم باشد؟ چرا دولت قاطعانه با توليدكنندگان و توزيع‌كنندگان پوششهاي نامناسب برخورد نمي‌كند؟ چرا در (15000) پوشاك‌فروشي و (2000) مانتوفروشي تهران كمتر لباس مناسب ديده مي‌شود؟

2 ـ از رئيس‌جمهور دلسوز كه خود بدنبال ارزيابي وزراء هستند، استدعا دارم در مورد كفايت وزيران با مجلس نيز مشورت نموده و پس از آن بدون هيچگونه درنگي دو، سه وزيري كه به دلايلي نتوانسته‌اند خود را با سياستهاي كلان كشور، چشم‌انداز (20) ساله، برنامه پنجساله و بودجه سالانه وفق دهند، با احترام كنار گذارده و با معرفي افراد جديد به مجلس از اين طريق نيز به مجلس كمك كند.

3 ـ از رياست محترم مجلس استدعا دارم پرونده باغ قلهك را به رئيس ديوان محاسبات داده تا نسبت به بازپس‌گيري اين باغ (20) هكتاري (400) ميليارد توماني كه (149) سال در اختيار سفارت انگليس بوده است اقدام نمايند و اين خواسته ملت را هرچه سريعتر تأمين نمايند.

4 ـ استان يزد، استان كويري و كم‌آب امسال نيز براي چندمين سال پياپي دچار خشكسالي و سرمازدگي شده است كه طبق بررسي كارشناسان دولت، مجموع خسارات سال جاري اين استان در سال جاري بالغ بر (211) ميليارد تومان است. استدعا دارد رئيس‌جمهور دستور دهند هرچه سريعتر بودجه‌هاي مرتبط توزيع شده و رعايت عدالت نيز بين استانها محقق شود. والسلام‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته

Download “نطق پیش از دستور 85/06/07”

yahyazadeh_n850607.flv – 114 بار دانلود شده است –

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*