مجسمه زهد یا زهد مجسم

چندروز قبل براي كاري به يكي از ادارات ميبد رفتم يكي از دوستان را ديدم كه پي گير امورات مربوط به انحصار ورثه مرحوم حاج آقاي يحيي زاده بود. بعداز احوالپرسي وجوياي علت حضور، ليست اموال و دارايي هاي آن مرحوم كه بصورت رسمي از آن اداره گرفته بود به من نشان داد.
1) يك باب منزل خشت وگلي درقلعه فيروزآبادyahyazadeh (193)
2) يك عدد موتورسيكلت…
3) يك عدد سيم كارت…
ناخودآگاه به يادم آمد وقتي حضرت امام خميني دارفاني را وداع گفتند، قوه قضاييه بر حسب قانون، ليست اموال ودارايي هاي ايشان را بعنوان بالاترين مقام مملكتي و رهبر مسلمين جهان منتشركردن:
1) یک باب منزل مشتمل بر بیرونی و اندرونی در قم
2) وجه مختصری است در تهران که نذورات و هدایای شخصی است
3) اثاث منزل ندارم، مختصر اثاثی است در قم و تهران، مِلک همسرم میباشد
4) چند جلد کتاب….
با اينكه توفيق آشنايي نزديك با مرحوم یحیی زاده را داشتم و برايم چيز جديدي نبود ولي خيلي متاثر شدم. شخصيتي كه براي سه دوره مورد اعتماد مردم قرارگرفت ونماينده مجلس شورای اسلامی بود.
بزرگترين درس خميني كبير و فرزندان و رهروان حقيقي اش به جامعه امروزي خصوصا مسئولين وكارگزاران حكومتي كه دستي در بيت المال دارند؛ همين است كه مي شود در مدارج ومناصب حكومتي و قدرت سياسي بود ليكن با پاكدستي و بی رغبتي به دنيا و پرهيز از زر اندوزي وكيسه دوزي زندگي كرد.
گرچه خيلي سخت است ولي با صبر ومجاهدت، شدني است
مولاي متقيان علیه السلام فرموده اند:
“بدانيد که پیشوای شما از دنیایش به دو پیراهن کهنه و مندرس و از غذاهایش به دو قرص نان بسنده کرده است ، می دانم که شما تاب چنین زندگی زاهدانه ای را ندارید اما حد اقل می توانید با پرهیزگاری، عفت و خود داری مرا یاری کنید.”
حاج آقاي يحيي زاده درايام تبليغات انتخابات مجلس، تلاشش اين بود كه از قولها و وعده هاي معمول انتخاباتي پرهيز كند. وقتي درانتخابات مجلس هفتم پذيرفته شد در اولين سخنراني پس از انتخابات در امامزاده سيد صدرالدين قنبر به اين موضوع اشاره كرد و گفت:
“من در اين ايام سعي كردم قول و وعده اي به شما مردم ندهم ولي اكنون كه مورد اعتماد و انتخاب شما قرار گرفتم مي خواهم درحضور شما قولي بدهم وآن اينكه سيد جلال يحيي زاده جيبش را براي مال اندوزي و زخارف دنيايي پاره كرده و بدانيد كه وضع زندگي من در اين سمت تغييري نخواهد كرد”
و دیدیم که تا آخر پاي اين قولش به معناي واقعي كلمه ايستاد.
دعا كنيم خداي مهربان امثال اين مجسمه هاي زهد وتقوي را درمملكت ما زياد كند گرچه ارتحال عالم با تقوي خسارتي جبران ناپذير است.. .

محمدعلی زرافشان

 

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*