نطق در مجلس هشتم 87/9/26

 

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح:

نطق های مرحوم یحیی زاده در صحن علنی مجلس، به گواه دفاتر روزنوشت آن مرحوم، مبتنی بر مطالعه و تأمل و دقت فراوان در انتخاب موضوعات و نحوه طرح مسائل بوده است و غالباً پس از پایان هر نطق، مورد تمجید تعدادی زیاد از نمایندگان قرار می‌گرفته است.

به یاری حق، متناسب با ایام سال شمسی، نطقهای آن مرحوم در مجالس هفتم تا نهم بازنشر داده می‌شود.

این نطقها اسنادی خواندنی از حوادث کشور در طی سالهای ۸۳ تا ۹۱ و موضعگیری‌های آن فقید را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

نطق مورخ: 87/9/26

بسم‌الله الرحمن الرحيم

«الحمد لله الذي جعلنا من المتمسكين بولايه اميرالمؤمنين و الائمه عليهم السلام»

با درود به روح پر فتوح امام شهيدان و تمام شهيدان بويژه سيدالشهداي مجلس شهيد مدرس و نيز شهيد مفتح و گراميداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و با آرزوي سلامتي و طول عمر رهبر معظم مواردي را يادآور مي‌شوم:

1 ـ هجدهم ذي‌الحجه عيد غدير خم روز اكمال دين و اتمام نعمت، روز شكفتن گل ولايت علوي، روز آغاز امامت و استمرار نبوت را به جميع مسلمانان، مظلومان و محرومان جهان تبريك عرض نموده و اميدوارم همانطوركه از بركات غدير در پيروزي و استمرار انقلاب و (8) سال دفاع مقدس بهره‌برديم، در تمام برهه‌ها و بحرانها با استمداد از غدير و ولايت بتوانيم بر مشكلات فائق آمده به توفيقات افزون‌تري نائل گرديم.

2 ـ جناياتي كه چند ماه اخير در فلسطين اشغالي و غزه اتفاق افتاد مجازات مردم مسلمان و انقلابي است كه به جرم حركت بر خلاف ميل غرب و انتخاب دولتي انقلابي مجازات مي‌شوند. محاصره غزه يك فاجعه بزرگ تاريخي و انساني است كه از سوي آمريكا و اسرائيل و با همكاري كامل بعضي از دول عربي بي غيرت صورت گرفته است. ادامه اين جنايت دليل روشني بر ناكارآمدي سازمانهاي عريض و طويل بين‌المللي و به اصطلاح حقوق بشري و سازمان ملل در مقابله با ددمنشي و سبعيت رژيم جعلي اسرائيل است كه البته هيچ تأثيري در عزم مردم مسلمان فلسطين و حماس قهرمان نخواهد داشت.

سجده شكر اسماعيل هنيه نخست‌وزير منتخب فلسطين قبل از شروع سخنراني در جشن بيست و يكمين سالگرد جنبش فلسطيني حماس در غزه نشان داد كه ملت شجاع فلسطين با همه اين جنايات هرگز در برابر متجاوزان و مستكبران و صهيونيستها سر تعظيم فرود نياورده و همچنان و همواره تنها در برابر خداي واحد قادر منتقم خضوع خواهد كرد.

پرتاب كفشهاي خبرنگار شجاع عراقي به سوي بوش پاسخ شايسته ملت مسلمان عراق به تجاوز به فلسطين و عراق و ساير بلاد در آخرين روزهاي رياست بوش بود.

3 ـ رهبر آگاه و عادل در جمع دانشجويان دانشگاه علم و صنعت براي چندمين بار، آنهم در چهارمين سال فعاليت دولت نهم رئيس‌جمهور محترم را به شدت مورد تأييد قرار داد. توصيف رئيس‌جمهور به فردي انقلابي، متعهد، كارآمد، فعال و شجاع دليل واضح ديگري بر تأييد قاطع رئيس‌جمهور و كليت دولت از سوي رهبر معظم است.

اگر اجتهاد در مقابل نص ننماييم، ما و همه غديريان وظيفه داريم از دولت پر تلاش، متعهد و خدمتگزار بطور جدي و مؤثر حمايت نماييم. البته نقد منصفانه دولت بويژه آنكه از سوي مراجع عظام تقليد، نخبگان و دلسوزان صورت مي‌گيرد، چيزي جز حمايت از دولت نيست كه از دولت كريمه انتظار مي‌رود آستانه تحمل خود را از آنچه هست بالاتر برده و در برابر انتقادها عنايت بيشتري نمايد.

از گروههاي سياسي كه اينروزها با بهانه‌هاي مختلف و با حضور نامزد احتمالي خود جلسه و همايش برگزار نموده و گاهي تمام تلاشهاي دولت را زير سؤال برده و سياه‌نمايي مي‌كنند، انتظار دارم در بازي سياسي نيز بازي جوانمردانه را فراموش نكنند و به توپ لگد بزنند و دنبال شكستن پاي حريف نباشند.

به رئيس‌جمهور محترم كه در نقش مربي و كاپيتان توامان تيم دولت بسيار پر نفس و پر تحرك مشغول فعاليت است، يادآور مي‌شوم كه بعضي از اعضاي تيم او در پست تخصصي خود قرار نگرفتند و بدتر از آن بعضي از آنها گاهي از ارسال پاس سالم عاجزند و چند بار نيز گل به دروازه خودي زدند كه موجب شده پيروزي تيم دولت خيلي چشمگير نباشد. اميدوارم با يك تعويض مناسب بيشتر از اين شاهد ضايع شدن تلاش دولت نباشيم.

4 ـ بعضي از بي‌نظميها و غيبت و تأخيرها در اين چند ماه مجلس و همين امروز به شكلي است كه انگار سال پنجم مجلس هفتم است، نه سال اول مجلس هشتم. ضمن تشكر از تلاشهاي هيأت‌رئيسه محترم براي ايجاد نظم و انضباط بيشتر و كارايي بهتر مواردي را پيشنهاد مي‌نمايم.

الف ـ هيأت‌رئيسه در تصميم‌گيريها نمايندگان را محرم بداند و با آنها مشورت كرده و سپس تصميم‌گيري نموده و بعد از آن به هيچ قيمتي دچار ترديد و بداء نگرديده، تصميمات متخذه را لغو ننمايد.

آنچه در بسياري از سه‌شنبه‌ها به انگيزه كارآمد كردن كميسيونها صورت گرفت بهيچوجه در شأن مجلس و مديريت آن نيست. شايد اگر چنين اتفاقي حتي يكبار در دولت اتفاق مي‌افتاد بسياري از ما بارها تذكر داده و نكوهش مي‌كرديم.

ب ـ تدبيري انديشيده شود تا نمايندگان كمتر مشغول مسائل جزئي و فروعات گردند، بلكه با عقبه كارشناسي غني، عميق‌تر و دقيق‌تر به مسائل كلان بپردازند.

ج ـ باتوجه به انباشته شدن طرحها و لوايح و سؤالات و باتوجه به محدوديت زماني بعضي از آنها چه توجيهي براي كاهش جلسات علني وجود دارد؟ تعطيلي يك هفته جلسات براي حضور در حوزه‌هاي انتخابيه الزامي نيست و در عوض رسيدگي به سؤالات و بسياري از طرحها و لوايح فوريت‌دار لازم است در زمان مشخصي صورت گيرد. با اين حساب آنچه اكنون درمورد جلسات علني اتفاق مي‌افتد خلاف آيين‌نامه است و لازم است آنچه در اين مورد مرّ قانون آيين‌نامه حكم مي‌كند انجام شود، بديهي است هرگاه جلسه علني برگزار نشود علاوه بر آنكه به تقنين آسيب مي‌رسد، به نظارت از طريق تذكر، سؤال و استيضاح هم به شدت آسيب خواهد رسيد.

د ـ باتوجه به موضع مصرح رهبر معظم در دوره گذشته نسبت به سفرهاي خارجي نمايندگان، شايسته است قاطعانه جلوي بسياري از سفرهاي خارجي گرفته شده و در هر سفر خارجي ضروري نماينده اعزامي ملزم به ارائه گزارش مكتوب به مجلس و افكار عمومي گردد.

ه‍ ـ هيأت‌رئيسه از دولت بخواهد جلساتي كه بايد به حضور ناظران رسمي منتخب مجلس تشكيل شود در ساعات و ايامي كه با جلسات علني و كميسيونها تداخل ندارد تشكيل گردد.

و ـ هرچند تشكيل بعضي از فراكسيونها در مجلس مفيد و ضروري است، اما در بسياري از موارد فراكسيونهاي متعدد و متنوع و حضور يك نماينده در تعداد زيادي از آنها مانع جدي براي تصميم‌گيريهاي كارشناسانه و بي‌طرفانه و مزاحم حضور منظم در كميته‌ها، كميسيونها و جلسات علني است. از اينرو شايسته است هرچه زودتر فراكسيونها ساماندهي شده تا رادع و مانع انجام وظيفه خطير نمايندگي نباشند.

5 ـ در پايان به طرح بعضي از درخواستهاي حوزه انتخابيه‌ام مي‌پردازم.

الف ـ باتوجه به اهميت قنات در كشور و استان يزد و شهرستان تفت و آب‌دهي (8) ميليارد متر مكعبي قنوات در كشور از رئيس‌جمهور محترم تقاضا دارم نسبت به افزايش بودجه قنات در بودجه 88 اقدام نموده و باتوجه به نقش فوق‌العاده و بي‌بديل قنات در استان يزد بخش عمده‌اي از اين اعتبار به قنوات استان يزد اختصاص دهند.

ب ـ به وزير محترم نيرو يادآور مي‌شوم طبق وعده‌هاي قبلي لازم است آبرساني از شحنه به تفت تا پايان سالجاري انجام پذيرد كه انتظار مي‌رود بعد از سالها انتظار اين مهم ديگر به تأخير نيفتد.

ج ـ از وزير محترم نفت درخواست مي‌كنم نسبت به اجراي مصوبه‌هاي سفر دولت در مورد گازرساني به بخش نير و راه‌اندازي پتروشيمي ميبد تسريع نمايند.

د ـ باتوجه به حوادث متعدد جاده‌اي در مسيرهاي يزد ـ ميبد ـ اردكان و جاده يزد ـ تفت ـ سورمق به وزير محترم راه و ترابري تأكيد مي‌كنم نسبت به تكميل باند غربي كمربندي ميبد ـ اردكان و اتمام جاده تفت ـ سورمق تسريع فرمايند. والسلام عليكم و رحمه­الله و بركاته

حاشیه‌های نطق برگرفته از دفتر 29 از روزنوشت‌های مرحوم یحیی‌زاده:

هنگام نطق من، بحمدالله مجلس آرام و ساکت زیادی از بود و نطق در فضایی بدون همهمه انجام شد! بعد از نطق (با وجودی که بخش آخرش مربوط به مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه بود) تعداد زیادی از حضار تحسین نمودند.

پس از آن هم خیلی‌ها که به من می‌رسیدند و بعضی‌ها که بلند شدند و آمدند، همگی تشکر کردند به جز آقای … که می‌گفت: چرا گفتی بعضی‌ها گل به دروازه خودی زده‌اند! و از همین شکل انتقاد به دولت هم ناراحت بود. به او گفتم: من بیش از یک ساعت در مورد این تنظیر و تشبیه و ذکر این موضوع فکر کردم  که مطرح بکنم یا نکنم! بعد به این نتیجه رسیدم در شب عید غدیر اینطور انتقادی، انتقادی است نرم و مناسب و مقداری هم موجب تلطیف می‌شود که چنین کردم!

فیلم این نطق را می توانید از لینک زیر دانلود کنید

Download “نطق 87/09/26”

yahyazadeh_n870926.flv – 371 بار دانلود شده است – 40,93 مگابایت

 

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*