نطق مورخ 1385/11/3

توضیح:

نطق های مرحوم یحیی زاده در صحن علنی مجلس، به گواه دفاتر روزنوشت آن مرحوم، مبتنی بر مطالعه و تأمل و دقت فراوان در انتخاب موضوعات و نحوه طرح مسائل بوده است و غالباً پس از پایان هر نطق، مورد تمجید تعدادی زیاد از نمایندگان قرار می‌گرفته است.

به یاری حق، از این به بعد در یکسال آتی، متناسب با ایام سال شمسی، نطقهای آن مرحوم در مجالس هفتم تا نهم بازنشر داده می‌شود.

این نطقها اسنادی خواندنی از حوادث کشور در طی سالهای ۸۳ تا ۹۱ و موضعگیری‌های آن فقید را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

بسم ­الله­ الرحمن­ الرحیم

«السلام‌عليك يا اباعبدالله و علي‌الارواح التي حلت بفنائك عليك مني سلام‌الله ابداً ما بقيت و بقي اليل و النهار و لاجعله‌‌الله آخرالعهد مني لزيارتكم السلام علي الحسين و علي علي‌ بن‌ الحسين و علي‌ اولاد الحسين و علي اصحاب ‌الحسين»

ضمن عرض تسليت به مناسبت ايام شهادت سالار شهيدان و گراميداشت دهه فجر انقلاب اسلامي و با درود به ارواح پاك شهداء و امام شهداء، مواردي را يادآور مي‌شوم:

1 ـ  1366 سال از نهضت حسيني مي‌گذرد ولي شيعيان همچنان با شور و شعوري بي‌نظير اين نهضت را زنده نگه‌مي‌دارند. عاشورا و كربلا درسهاي فراواني براي ملت‌هاي مسلمان و آزاده دنيا ارائه نموده است. قيام براي خدا، عشق به خدا، فدا شدن در راه خدا، شهادت طلبي، عمل به تكليف، عدالت‌خواهي، باطل‌ستيزي، عزت، شجاعت، غيرت، فتوت، حريت، صبر و استقامت از جمله اين درس‌هاست. ملت قهرمان و آگاه ايران در طي مقاطع حساس و سرنوشت ساز و در شدائد و سختي‌ها بسيار هوشمندانه از چراغ هدايت حسيني بهره‌مند گرديده است. بي‌هيچ ترديد اگر كربلا و عاشورا نبود، نه انقلاب امام راحل (قدس‌سره) در سال 42 شكل مي‌گرفت و نه در سال 57 به بار مي‌نشست. بدون شك اگر تأسي به شهداء كربلا نبود ما در برابر هجمه همه كفر در طول 8 سال جنگ توفيقي نمي‌يافتيم و پيروز نمي‌شديم. از اين پس نيز در همه تهديدها از جمله در برابر فشار زورگويان بين‌المللي جهت محروم ساختن ايران از حق مسلم فناوري صلح‌آميز هسته‌اي با همين سلاح به جنگ استكبار خواهيم رفت. آمريكا، اسرائيل، انگليس بايد بدانند سلاح عاشورا كه براي آنها غيرمتعارف است، هرگز از كار نخواهد افتاد و ملت شجاع و سلحشور ايران آنرا هرگز از دست نخواهد داد.

2 ـ به مسؤولان هيأت‌ها، مداحان و عزاداران تأكيد مي‌كنم هرچند دشمن همواره درصدد تحريف عاشورا و انحراف عزاداري‌ها بوده است ولي در شرايط فعلي قطعاً بيشتر از هميشه تلاش خود را براي بي‌خاصيت كردن آن به كار خواهد برد. لذا ضروري است در عزاداري‌ها شرع و شأن را كاملاً مراعات نموده و اجازه ندهند در خيل مداحان شايسته حسيني، تعدادي ناآگاه يا مغرض حضور يافته و موجب آزردگي قلب عزادار هميشگي سيدالشهداء (عليه‌السلام) – حضرت امام زمان (عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف) – گردند. لازم است به شدت از ترويج خرافات، تمثال‌گرايي و نصب شمايل، هتك و توهين، دروغ‌خواني، آهنگ‌هاي نامناسب، قمه‌زني، خودنمايي و كسب شهرت جلوگيري نمايند. البته لازم مي‌دانم از اقدامات شايسته وزارت ارشاد و صدا و سيما در مبارزه با اين موارد تشكر نمايم.

3 ـ از دولت و بويژه رئيس‌جمهور محترم به علت فعاليت‌هاي بسيار گسترده از جمله سفرهاي مفيد استاني، ديپلماسي فعال خارجي، برگزاري انتخابات همزمان و تجميع شده كاملاً رقابتي، آزاد و سالم[1]، ارائه لايحه بودجه منطبق با اهداف برنامه، همراه با واقع‌بيني در قيمت نفت، كاهش وابستگي به نفت و كاهش استفاده از حساب ذخيره ارزي صميمانه تشكر مي‌نمايم، ولي نمي‌دانم چرا بخش فرهنگ با آن وسعت و اهميت حتي در گزارش (100) دقيقه‌اي رئيس‌جمهور مورد كم‌توجهي قرار مي‌گيرد؟ در حاليكه در چند سال اخير در اكثر كشورهاي پيشرفته سهم فرهنگ به شدت افزايش يافته و در حالي‌كه حتي در كشور لائيك همسايه يك‌چهارم بودجه به اين بخش تعلق دارد آيا بودجه كمتر از 4 درصد ما جهت بخش فرهنگ بودجه مناسبي است؟ انتظار مي‌رود دولت محترم نسبت به فرهنگ چه به معناي عام، چه فرهنگ ديني، هم در اعتبارات و بودجه‌ها و هم در تصميمات و برنامه‌ها توجه مناسب‌تري مبذول نمايند.

4 ـ گراني‌ها به ويژه گراني مسكن، مصالح ساختماني، مواد خوراكي، اكثر مردم حتي حاميان و مدافعان دولت را بشدت نگران و آزرده ساخته است. تمام زحمات و خدمات و تلاش‌ها تحت‌الشعاع قرارگرفته و عملكرد دولت زيرسؤال رفته است. شايسته است دستگاه‌هاي مربوطه سريع‌تر چاره‌جويي و علاج كنند و اجازه ندهند مردم زحمتكش، قانع و قدردان زير بار گراني‌ها بيشتر از اين آسيب‌ ببينند. البته بسياري از كارمندان دولت در اين شرايط سخت جهت تسكين و تسلي خود چشم اميد به لايحه نظام هماهنگ دوخته بودند. آنها و ما از دولت مهرورز انتظار داشتيم در هنگام ارائه لايحه بودجه ضمن توجه به زحمات مجلس و كارشناسان از لحاظ نمودن اعتبارات لازم جهت اجراي آن سخن بگويد؛ اما افسوس كه «خود غلط بود آنچه مي‌پنداشتيم»! راستي با اين استرداد، چه سرنوشت غم‌انگيزي اين اولين مصوبه مجلس هفتم پيدا نموده است، نزديك به يكسال در مجلس به رئيس جمهور سابق تذكر داده مي‌شد كه چرا ارائه نمي‌كنيد؟ بيش از يكسال مردم از ما مي‌پرسيدند چرا تصويب نمي‌كنيد؟ ظاهراً حالا دوباره در اين يكسال و چند ماه عمر باقيمانده مجلس بايد تذكر دهيم چرا اجراء نمي‌كنيد؟

5 ـ از هيأت‌رئيسه محترم مجلس به جهت تلاش در اجراي قانون جهت تذكرات شفاهي و كتبي تشكر مي‌نمايم و تقاضا دارم براي جلوگيري از بي‌نظمي و زير پا گذاشته شدن شأن و جايگاه مجلس درمورد اجراي اصول (78) تا (81) و نيز (88) آيين‌نامه همين سعي و دقت را بكار بگيرند.

6 ـ به نمايندگان موافق طرح تجميع انتخابات مجلس و رئيس‌جمهوري عرض مي‌كنم: بيرون مجلس بعضي‌ها كه شما را نمي‌شناسند تصور مي‌كنند به دنبال حفظ منافع و مطامع و موقعيت خود هستيد! شايد بعضي از آنها خيال كنند پس از اين مصوبه جهت صرفه‌جويي، نوبت به تجميع هر چهار انتخابات و برگزاري انتخابات هشت سال يكبار است!

عزيزان همكار موافق طرح! برفرض كه اين طرح خلاف شرع يا خلاف قانون اساسي نباشد؛ ولي وقتي شوراي نگهبان و مجمع آنرا رد مي‌كنند چه فايده‌اي دارد؟ آيا هزينه معنوي اين مصوبه قابل محاسبه است؟ آيا سزاوار نيست از هدر رفتن وقت مجلس اين سرمايه گرانبهاي ملي جلوگيري كنيم و تن به مصوبه‌اي لغو و بي‌اثر ندهيم؟ پس تا دير نشده بفكر چاره برآييم و حتي اگر همه آن ضرورتها پا برجاست و هيچ اشكالي هم ندارد، مجلس هشتم را پنجساله كنيم نه مجلس هفتم.

7 ـ در مورد حوزه انتخابيه اولاً لازم مي‌دانم از همه تلاشها و اقداماتي كه تاكنون انجام گرفته صميمانه تشكر نمايم. ثانياً پيشنهاد مي‌كنم براي اجراي بهتر عدالت در توزيع بودجه سفر، نه نسبت به استان‌ها، نه نسبت به شهرستان‌هاي هر استان، ضريب اعتبارات عمراني مد نظر قرار نگيرد والا هيچگاه فاصله بين نقاط برخوردار و محروم پر نخواهد شد و ثالثاً موارد ذيل كه همه آنها از اولويت دارترين مطالبات مردم شهرستان‌هاي تفت و ميبد است تذكر مي‌دهم:

الف ـ به وزير محترم نيرو جهت رفع مشكل كمبود آب آشاميدني اكثر (367) روستاي تفت و آبرساني به بيش از (60) روستاي فاقد آب آشاميدني اين شهرستان و همچنين اجراي دستور رئيس‌‌جمهور جهت تسريع در آبرساني به تفت. لازم به ذكر است آب آشاميدني شهر تفت از جهت كمي و كيفي مناسب نيست و مردم و مسؤولان اين شهر از چند سال قبل پيگيريهاي متعددي داشته‌اند كه منجر به دستور رئيس‌جمهور جهت اقدام گرديده است.

ب ـ به وزير محترم نفت جهت گازرساني به منطقه گسترده بخش نير و بخش مركزي شهرستان تفت كه اطراف شيركوه واقع شده و سردترين منطقه استان است كه براي نمونه در زمستان سالجاري در بسياري از شبها در بسياري از اين نقاط دماي هوا تا (20) درجه زير صفر بود.

ج ـ به وزير محترم راه جهت بهسازي، اصلاح، تعريض و تكميل راههاي ميبد ـ ندوشن، بـخ ـ صفاشهر، بنادكوك ـ بيداخويد، نير ـ فيض‌آباد، زردين ـ منشاد، تفت ـ ده‌بالا و طزرجان، نير ـ ده‌بالا.

د ـ به وزير محترم بهداشت نسبت به تسريع در تجهيز بيمارستان گاريزات كه به كمك فردي خير با هزينه (800) ميليون توماني احداث گرديده است.

ه‍ ـ به وزير محترم صنايع، رسيدگي به وضعيت فولاد ميبد و اجراي دستور رئيس‌جمهور محترم جهت احداث واحد اسفنجي.

و ـ به وزير محترم فرهنگ و آموزش عالي جهت مستقل و مصوب نمودن مركز آموزش عالي ميبد باتوجه به وجود (7) واحد آموزش عالي با بيش از (13) هزار دانشجو در اين شهرستان.

«اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علي ذلك اللهم العن العصابه التي جاهدت الحسين و شايعت و بايعت و تابعت علي قتله اللهم العنهم جميعاً». «اللهم ارزقني شفاعه الحسين يوم ‌الورود و ثبت ‌لي قدم صدق عندك مع‌الحسين و اصحاب الحسين الذين بذلوا مهجهم دون‌ الحسين عليه ‌السلام». والسلام‌عليكم و رحمه‌الله



1.  انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*