نطق مورخ سه شنبه 10 خرداد 84 + حواشی بر گرفته از دفتر آن مرحوم

بسم الله الرحمن الرحيم

با سپاس بيحدو حصر از مواضع و مواعظ حكيمانه و پيامبرگونه مقام معظم رهبري درجمع نمايندگان

مواردي را يادآور ميگردم:

1 ـ خرداد، ماه حماسه هاي فراموش نشدني، ماه حضور جاودانه مردم در عرصه هاي مختلف را گرامي ميدارم. حضور حماسي و طاغوت برانداز مردم در 15 خرداد 42، بسيج مردم در آزادسازي خرمشهر در سوم خرداد 61، شركت در تشييع باشكوه و دشمن شكن امام در 16 خرداد 68 و مشاركت 80 درصدي مردم در دوم خرداد 76 نمونه هايي از اين حماسه هاست.به ياري حق در 27 خرداد امسال، سال همبستگي ملي و مشاركت عمومي نيز برگ زرين ديگري بر كتاب قطور افتخارات خرداد اين كشور افزوده خواهد شد. البته اين حقير به جِد معتقدم شأن رياست جمهوري و مجلس فراتر از آن است كه احياناً نماينده ها بخواهند براي كانديداي خاصي كه هيچ نيازي هم ندارد، حرص بيجا بزنند و همانطور كه وكيل الدوله بودن امري ناپسند است، دولة الوكلاء بودن هم كاملاً غلط است. طبيعتاً مردمي كه با انتخاب شما نمايندگان بلوغ سياسي خود را نشان دادهاند و هيچگاه با هيچ كس هيچ ملاحظه اي نداشته اند بالغتر از آن هستند كه نياز به اين امور داشته باشند و به مردم اطمينان ميدهم هر كس به عنوان ششمين رئيس جمهور انتخاب گردد او را در مبارزه با تهاجم فرهنگي، در حل مسائل معيشتي، رفع بحران بيكاري، مبارزه با فساد اقتصادي و رانت خواري، فراهم نمودن اسباب اشتغال و ازدواج جوانان، كسب جايگاه و موقعيت ويژه بين المللي در ديپلماسي خارجي ياري خواهيم كرد.

2 ـ يك سال از عمر مجلس هفتم گذشت؛ طي اين يك سال با همه دشواري ها، با تلاش هيأت رئيسه و نمايندگان كوشيده شد بخشي از شعارهاي خود و مطالبات مردم را تحقق بخشيم و شايد بالاترين دليل اين موفقيت، سمت و سوي اولويت اقتصادي است كه همينك همه كانديداهاي رياست جمهوري گرفته اند مي باشد. اما با همه اين احوال ما در بسياري از موارد از آرمانها فاصله زيادي داشته ايم كه از اين جهت از آحاد ملت ايران عذرميخواهم و تقاضا دارم براي رسيدن به نقطه مطلوب حامي و هادي ما باشند.

3 ـ امروز يكصدوپانزدهمين جلسه علني مجلس هفتم برگزار ميشود، آمار نشان ميدهد از اين جهت ما 13 روز جلوتر از مجلس ششم، 71 روز جلوتر از مجلس پنجم و 14 روز جلوتر از مجلس سوم هستيم ولي نسبت به مجلس پنجم 5 روز دنبالتر والبته با مجالس اول و دوم نميتوانيم خود را مقايسه كنيم )چون آنها باتوجه به آييننامه آن زمان محدوديتهاي برگزاري جلسات ما را نداشته اند(. به تعبيري ديگر تعداد جلسات علني در مجالس مختلف در سال اول به عنوان يكي از مهمترين شاخصهاي ميزان فعاليت مجالس به شرح ذيل است.

مجلس اول: 151، مجلس دوم 137، مجلس سوم 111، مجلس چهارم 115، مجلس پنجم 94، مجلس ششم 110 و مجلس هفتم 113 جلسه. هرچند اين آمار در مقايسه با ساير مجالس كمي رضايت بخش است ولي استدعا دارد باتوجه به سؤالي كه براي مقام معظم رهبري ايجاد شده بود به اين مهم اهتمام بيشتر ورزيده شده و از تعطيلات مجلس همچنان كاسته گردد و به عنوان شروع اين حركت پيشنهاد مي گردد درصورت امكان در هفته آينده نيز از روز 16 خرداد، سه روز متوالي جلسه علني داشته باشيم.

4 ـ مجلس قبلي در سال اول دقيقاً 166 نفر از نمايندگانش، 258 سفر خارجي داشته اند كه بالاترين تعداد سفر براي يك نماينده در سال اول 6 بوده است. در اين يك سال نيز مجموعاً 118 نفر از نمايندگان، 173 سفر خارجي داشته اند كه ماكزيمم سفر يك نماينده همان عدد 6 ميباشد و اين هر چند نشان دهنده كاهش 29 درصدي تعداد نمايندگان به سفر رفته و 34 درصدي تعداد سفرهاي خارجي است ولي با آن توصيه ديروز مقام عظماي ولايت هرگز كافي نيست. اميد است هيأت رئيسه محترم در اين مورد سختگيري بيشتري اعمال نمايد.

5 ـ با تشكر فراوان از تلاشهاي بي شائبه و بي دريغ هيأت رئيسه به ويژه رئيس نجيب و خداترس، از هيأت رئيسه استدعا دارم پيش از انتخاب هيأت رئيسه براي سال دوم چند ساعتي جلسه غيرعلني برگزار نموده تا نسبت به بعضي اشكاالت احتمالي در عملكرد بعضي از اعضاء پاسخگو بوده، سپس اين انتخابات مهم، با بصيرت برگزار گردد.

6 ـ در پايان لازم ميدانم صعود افتخارآفرين زنان ايراني به عنوان اولين گروه زنان مسلمان آن هم با رمز«يازهرا» بر قله اورست در روز گذشته را صميمانه تبريك گفته و البته اطمينان دارم كه اين عزيزان وظايف خود را در انتخابات 27 خرداد نيز به نحو احسن انجام خواهند داد. براي شادي روح امام خردادآفرين براي شادي روح شهداء 15 خرداد و شهداء سوم خرداد و براي شادي ارواح شهداي مجلس صلوات. (حضارصلوات فرستادند)

حواشی نطق برگرفته از دفتر شماره 5 روزنوشت‌ها:

دیشب بعد از نافله، به شدّت و با تضرّع از خدا خواستم که امروز قرعه به نامم بیفتد! …

حرص من برای این بود که با توجه به نطق یکشنبه رهبر در جمع نماینده‌ها زحمتی که در اخذ آمار به دست آورده بودم هدر نرود و بتوانم آن را استفاده کنم…

کلّا 12 نفر ثبت‌نام کردیم؛ … نام دلخوش بیرون آمد و او وقتش را به من داد! خیلی‌ها می‌خواستند وقتم را بگیرند؛ صبحانه را بسیار مختصر خواندم؛ به نمازخانه رفتم تا نطق را بازنویسی کنم. نتوانستم همه آن را بازنویسی کنم؛ در عین حال برای اینکه سرحال‌تر باشم تجدیدوضو نموده و زیارت عاشورا خواندم و وارد مجلس شدم …

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*