نطق مورخ یک شنبه 88/12/16+ حواشی برگرفته از دفتر آن مرحوم

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم

با درود به ارواح پاك شهيدان و امام شهيدان و آرزوي سلامتي و طول عمر رهبر معظم مواردي را يادآور مي‌شوم:

1 ـ سال 1388 را در حالي به پايان مي‌بريم كه ملت شجاع و فهيم و بصير ايران به كتاب قطور افتخارات خود، زرين‌ترين برگ‌ها را افزود.

حضور يكپارچه و بي‌نظير (40) ميليوني مردم در عرصه انتخابات (22) خرداد، حضور خودجوش و بي‌سابقه (40) ميليوني در نهم ديماه در پاسخگويي به هتاكي‌هاي عده‌اي معدود در عاشورا، حضور دشمن‌شكنانه در (22) بهمن كه سومين همايش بصيرت در سال جاري بعد از (22) خرداد و (9) دي بود كه به‌حق، حماسه بصيرت و اتحاد ناميده شد، شاهد صدق اين مدعاست.

رستاخيز (22) بهمن امسال يك همه‌پرسي واقعي در مورد رهبري نظام و در واقع بيعت واقعي مجدد و بسيار پرشور با رهبر معظم بود. امواج متلاطم اقيانوس عظيم مردم ايران در بهار سي ‌و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي همانند دي 56 و بهمن 57 نشان داد، انقلاب اسلامي، بنيانگذار آن، ولايت فقيه و رهبري در عمق جان ملت ايران ريشه دوانده و هيچ قدرتي قادر به جدايي آنها از ملت نيست.

ملت نشان داد كه يك اشاره رهبري، همه تحركات و تحريكات دشمنان و مزدوران آنها را در لحظه‌اي چون كف روي آب، محو خواهد كرد و سران فتنه و شرور شرق، بي‌جهت به حمايت‌هاي مالي و رسانه‌اي آمريكا و اسرائيل، دل بسته‌اند. البته هرچند حمايت مردم از نظام و رهبري مشروط به هيچ شرطي نيست و ملت فداكار ما در دشوارترين شرايط و حتي در برهه بحران و مشكلات، به زيباترين نحو و به عنوان وظيفه شرعي اين مهم را ابراز نموده‌اند؛ ولي اين موضوع نبايد موجب غفلت و خواب ما و مسؤولان در رفع مشكلات بزرگ مردم از جمله گراني و تورم گردد.

2 ـ از فردا، بودجه سال 89 كه طبق آيين‌نامه جديد مقرر شده بود زودتر از همه بودجه‌هاي قبلي در مجلس بررسي شود، ديرتر از همه بودجه‌هاي پيشين مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

ضمن تشكر از دولت و مجلس در تنظيم اين بودجه بايد اعتراف كرد اين بودجه داراي مشكلات بزرگ و جدي است. عدم تصويب برنامه پنجم به عنوان دومين برش از چهار برش چشم‌انداز بيست‌ساله، عدم رعايت دقيق كانون سياستهاي اصل (44) از مهمترين اشكالات اين بودجه است.

جابجايي (20) درصد از اعتبار طرح‌ها بدون لحاظ قيد فصل و برنامه، جابجايي (10) درصد از اعتبارات هزينه‌اي دستگاه‌ها، نقض حكم تبصره (3) ماده (1) قانون هدفمندكردن يارانه‌ها، رشد تقريباً (5/2) برابري اعتبارات عمراني، تكرار تقليل رديف‌ها و دستگاه‌ها به (42) دستگاه، رشد (33) درصدي بودجه نسبت به سال 88، تأمين (51) درصد منابع بودجه عمومي از عايدات نفتي، رشد اعتبارات رديف‌هاي متفرقه نسبت به سال قبل به مقدار (2/34) درصد از جمله آنهاست.

هرچند كميسيون‌هاي تخصصي و تلفيق بعضي از اين مشكلات را اصلاح نموده‌اند ولي انتظار مي‌رود در جلسات علني همه اين اشكالات برطرف تا مجلس، نقش چنداني در تورم احتمالي سال آينده نداشته باشد.

3 ـ ضمن تشكر از افزايش بودجه فرهنگ و ورزش در دولت نهم و دهم، معتقدم افزايش بودجه فرهنگ به تنهايي منجي فرهنگي نخواهد بود. پيش و بيش از افزايش بودجه، نياز به توليت دستگاههاي فرهنگي توسط افراد واقعاً فرهنگي و با رويكرد كاملاً فرهنگي است.

البته ادعاي دوبرابري شدن بودجه فرهنگ در سال 89 كه ريشه در مقايسه عملكرد قانون بودجه 88 با لايحه 89 دارد، ادعاي مطابق با واقع و چاره‌ساز نخواهد بود؛ همانطور كه ادعاي پنج‌برابري بودجه ورزش به استناد بند (9) كه سهم خاصي براي ورزش در آن منظور نشده، اصلاً واقعيت نخواهد داشت.

4 ـ ضمن تشكر از هيأت رئيسه و رياست محترم مجلس شوراي اسلامي در انجام اقدامات مفيد فراوان، نمي‌توانم از افزايش سفرهاي خارجي نمايندگان گلايه نكنم؛ البته تقاضا دارم در اين مورد مقايسه‌اي بين اين دوره و دوره‌هاي قبلي مجلس در مدت مشابه از جهت تعداد ايام، نفر، سفر، هزينه، صورت گرفته و حداقل به مجلس ارائه گردد.

همچنين از تغييرات هزينه بر مكرر در مجلس و به طور كلي افزايش هزينه‌هاي پارلمان كه به عكس دوره قبل، مورد سكوت كامل رسانه‌اي قرار گرفته، تذكر داده و خواستار توقف آن هستم.

5 ـ از اقدامات دولت در استان يزد تشكر نموده و از كم‌توجهي به فاز دوم آبرساني به استان كه علاوه بر مصوبه سفر، مورد تأكيد رهبري قرار گرفته، انتقاد نموده و انتظار دارم هرچه سريعتر جبران و اقدام نمايد.

همچنين به دولت نسبت به اجرايي‌نشدن مصوبه سفر (1) در مورد گازرساني به استان و بخش‌ها و روستاهاي تفت تذكر مي‌دهم و از وزير محترم راه به علت اجرايي‌نشدن وعده‌هاي مكرر در ارتباط با اتمام باند غربي كمربندي ميبد به شدت انتقاد نموده، اميدوارم بيش از [این] شاهد جان باختن مسافران نباشيم. والسلام عليكم و رحمه‌الله

Download “نطق 88/12/16”

yahyazadeh_n881216.flv – 166 بار دانلود شده است – 24,67 مگابایت

حواشی نطق برگرفته از دفتر روزنوشت آن مرحوم:

کمتر وقتی درمورد نطق، این قدرغیر منتظره، به قرعه رسیده بودم. امروز وقتی ثبت‌نام کردم، اصلاً باور نمی‌کردم قرعه به نامم بیفتد و با تجربه‌ای که از حدود 20 نطق 5دقیقه‌ای در مجلس هفتم و هشتم داشتم (که هر وقت قرعه به نامم اصابت می‌کرد، یک جوری‌هایی کأنّ به من الهام می‌شد و امروز از این الهامات، خبری نبود) یقین داشتم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد! اما به شکلی باورنکردنی، قرعه به نامم افتاد و من در واقع از همان زمان به دنبال تهیه محتوای نطق راه افتادم و اگر در نطق‌های قبلی، معمولاً حداقل 10 ساعت و غالباً حدود 20 ساعت وقت، صرف می‌کردم، برای این نطق، همین 5/2 ساعت بعد از اصابت قرعه و در همین حدود، چند روز قبل، وقت صرف کردم و بس!

اتفاقاً بعد از نطق با وجودی که امروز در مجلس، تمرکز نبود و هیاهو و سر وصدا زیاد بود، نمایندگان نسبتاً زیادی تحسین کردند و تشویق؛ که معلوم می‌شد خوب گوش داده‌اند! این اتفاق هرگز در نطق 39 روز قبل که 7 دقیقه‌ای بود و روی آن خیلی کار کرده بودم، نیفتاد!

به هرحال خدا را شکر می‌کنم و از این توفیق، شکرگزار درگاه ربوبی‌ام!

 

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*