نطق مورخ سه شنبه 4 اردیبهشت 1386 + حواشی برگرفته از دفتر آن مرحوم

بسم ­الله الرحمن الرحيم

5 ارديبهشت يادآور شكست نظامي و فضاحت‌بار آمريكا سال 59 در صحراي طبس گرامي داشته و نكاتي را متذكر مي‌گردم:

1 ـ دومين ماه سال «اتحاد ملي و انسجام اسلامي» را آغاز نموده‌ايم. براي استفاده بهينه از اين فرصت گرانبها، شايسته است مجلس مصوبه‌اي وضع نمايد تا اين مهم كه يكي از دستورات بزرگ آيين توحيدي اسلام و مورد تأكيد همه زعماي دين است، خدشه‌دار نگردد و البته خود نيز در عمل به آن پيشقدم گردد.

دولت پرتلاش و خدمتگزار نيز براي تحقق اتحاد، جلب اعتماد كامل ملت را سرلوحه كارها قرار داده و در اين مسير به وعده‌هاي داده شده، عمل نموده و با نظارت و كنترل قيمتها، جلوي موجهاي سنگين و ويرانگر گراني‌ها را بگيرد. البته نقش سفرهاي استاني دولت در ايجاد همبستگي و وحدت را نمي‌توان ناديده گرفت؛ ولي قطعاً آنچه كه موجب تحكيم و تثبيت اين وحدت مي‌گردد، اجراي به موقع مصوبات سفر است كه اميد است تمامي مصوبات سفرها ازجمله مصوبات مربوط به استان دارالعباده، استان قنات و قنوت و قناعت يزد هرچه زودتر اجراء گردد.

البته روشن است كه همه صاحبان قلم، بيان، تريبون و جايگاه به ويژه ما نمايندگان مجلس نيز بايد مراقب باشيم كه خواسته يا ناخواسته مقاصد دشمن را دنبال نكنيم.

احزاب و گروه‌هاي سياسي بايد به شدت از شعارزدگي پرهيز نموده و وحدت را همسويي ديگران با خود، ترجمه نكنند و همانند سلفي‌هاي تكفيري، بي‌جهت بر مواضع خود پافشاري نكرده و آبرو و خون مخالفان خود را مباح دانند. از سوي ديگر ضرورت دارد ديپلماسي فعال ايران براي تحقق انسجام اسلامي هرچه سريع‌تر كنفرانس كشورهاي اسلامي را برگزار نمايد.

2 ـ وظيفه خود مي‌دانم از طرح نيروي انتظامي در برقراري امنيت اجتماعي صميمانه تشكر و سپاسگزاري نمايم. زيرا آنطور كه گفته‌اند اين طرح كارشناسانه و با مطالعه تهيه شده است؛ مقطعي نخواهد بود و استمرار خواهد داشت؛ در اكثر موارد ارشادي خواهد بود؛ مردان هنجارشكن هم شامل مي‌شود؛ با توليدكنندگان و توزيع‌كنندگان لباس‌هاي نامناسب نيز برخورد مي‌شود؛ با عوامل اجرايي طرح كه تخلفي مرتكب شوند به شدت برخورد مي‌شود. ترديدي نيست چون اين موازين رعايت مي‌شود، مرضيّ رضاي حضرت حق، مراجع عظام تقليد، مردم و مجلس خواهد بود.

از بعضي از نشريات كه مي‌نويسند بايد با علت‌ها برخورد كرد و فقط كار فرهنگي نمود، مي‌پرسم آيا همه اين متخلفان، مشكل فرهنگي دارند؟ شما كه مسؤوليت انجام كار فرهنگي داريد، چقدر به اين مسؤوليت خود توجه داشته‌ايد و اگر اين معضل، معلول است، آيا علت بسياري از تجاوزها، قتل‌ها، طلاق‌ها، ساير مفاسد و معاصي نيست و نبايد با علت آن جرايم و مفاسد مقابله شود؟ ناگفته نگذارم شرط لازم براي اجراي اين طرح، استمرار و هماهنگي ساير دستگاه‌هاي مرتبط و به ويژه صدا و سيماي پرتلاش و مؤثر مي‌باشد.

3 ـ مدتي است بعضي از بيگانگان به نحو بي‌سابقه‌اي به تاراج و حراج بعضي از آثار ارزنده ايران مشغول شده‌اند؛ مفاخر علمي ما را به خود نسبت مي‌دهند؛ با استفاده ابزاري از هنر و سينما و هاليوود به تحريف تاريخ افتخارآميز ايران مي‌پردازند. ضمن تشكر از تلاشهاي انجام گرفته از مسؤولان ذي‌ربط و چهره‌هاي برجسته فرهنگي بويژه دكتر حدادعادل استدعا دارم با تشكيل كميته‌اي با اين تهاجم و تاراج به شدت و قاطعيت مقابله نمايند.

4 ـ خيال مي‌كنم احتمالاً بعضي ما وكلاي ملت در اين ايام مخاطب عتاب قرآني « اين تذهبون» هستيم. بعضي طرحهايي كه تصويب نموديم، نه اهم بوده است نه مهم؛ بلكه غير ضروري و شايد حتي مضر بوده است. تراكم طرحها و اصلاحات معمولاً يكسويه مربوط به قانون انتخابات مجلس به شدت افكار عمومي را نسبت به مجلس هفتم خدشه‌دار نموده است. تصويب طرح تجميع انتخابات مجلس هشتم و دولت دهم ، درحالي‌كه افزايش يا كاهش يك روز از عمر دولت يا مجلس مخالف حداقل 3 اصل قانون اساسي است، چه معنايي دارد؟ آيا فراكسيون اكثريت مجلس، اصولگرايان در اين موارد مسؤوليتي ندارد؟ آيا اين نوع استقلال رأي ارزش دارد، كجا مي‌رويم؟

جالب‌تر اينكه با نگاهي به مصاحبه‌هاي نماينده‌ها در اين موضوع، انسان احساس مي‌كند اكثر مجلس با اين طرح مخالف بوده است. بنابراين شايد دستگاه‌ها خراب باشد! والسلام عليكم و رحمة ­الله و بركاته

 

حواشی این نطق (برگرفته از دفتر 18 روزنوشت‌ها):

حداد از نطق من به ویژه به علت حمایت از نیروی انتظامی در مقابله با بدحجابی تشکّر کرد، بعضی از نماینده‌های دیگر از جمله افروغ هم تشکر کردند؛ ولی وقتی در مورد تجمیع مخالفت می‌کردم، چند 2 [کنایه از مخالفت] شنیده شد؛ کما اینکه چند احسنت هم شنیده شد. در مجموع بد نبود. موضوع آن، اتحاد ملی و انسجام اسلامی – مبارزه با بدحجابی – جلوگیری از تاراج و حراج سرمایه‌های ارزشمند – انتقاد از مجلس به خاطر بعضی مصوبات از جمله تجمیع بود.

… در خروج از پارلمان و بهارستان، به بعضی نمایندگان و خبرنگاران و … برخوردم که مرا تحویل می‌گرفتند و درمورد نطق تشویق می‌کردند.

یکی از فعّالین خبرنگاران گفت: نطق تو خیلی سروصدا کرد! گفتم: چرا؟ کجایش؟ گفت: همه جایش، مخصوصاً جمله آخرش که گفتید: دستگاه‌ها خراب است! (من با توجه به مصاحبه تعدادی از نمایندگان در نکوهش تجمیع انتخابات مجلس و دولت، احساس کردم بعضی‌ها رأی داده‌اند، نمی‌خواهند بپذیرند؛ برای آنها این متلک گفتم)

 

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*