مشق خدمت 27 الی 29 خرداد 84 – روایت انتخابات ریاست جمهوری 84

توضیح:

مرحوم حجت الاسلام و المسلمین یحیی زاده رحمه الله علیه، از روزهای آغازین نمایندگی مجلس در دوره هفتم در سال ۸۳ ، روزانه اقدام به یادداشت‌برداری از‌ …ادامه مطلب

جمعه 27 خرداد 1384

این روز، یک روز تاریخی خواهد شد!

در نطق مجلس و سخنرانی‌های متعدد بیان کردم این روز، تاریخی خواهد شد. دیشب جرج دبلیو بوش رییس جمهور آمریکا، بیانیه داده بود ایرانیان شرکت نکنند؛ فکر می کنم این بیانیه به اندازه بیانیه بعضی مراجع تقلید اثر کند! و مردم با آمریکا لج کنند!

عزیمت به سوی تفت

… به سمت تفت رفتیم. دقیقاً رأس ساعت 9 به فرمانداری رسیدیم؛ این لحظه، لحظه شروع انتخابات بود. حدود یک ساعتی در فرمانداری نشستیم و سپس به همراه فرماندار و چند نفر دیگر، ابتدا از 3 صندوق تفت سرکشی نمودیم که من در صندوق حسینیه امام همان جا رأی دادم. رأیم به احمدی نژاد بود. از آنجا به اسلامیه رفته و از صندوق آنجا نیز بازدید کردیم سپس به نصرآباد و علی آباد و از هر دو صندوقش بازدید کردیم. از اینجا فرماندار و بقیه گروه به تفت برگشت…

به دهشیر رفتیم و از دو صندوق واقع در مسجد جامع (برادران) و مدرسه (خواهران) بازدید نمودیم. به کهدوئیه رفتیم که در آنجا چون صندوق سیار استفاده می شد، نیم ساعت قبلش صندوق را برده بودند. از مسیر فخرآباد گذشتیم و به بنادکوک رفتیم. طبق قرار تلفنی، بخشدار نیر و … به جمع ما اضافه شدند. سپس از صندوق نیر هم بازدید کردیم و در محل بخشداری ساعت 13:15 نماز و پس از ناهار صرف کردیم…

ساعت 15:20 از آنجا به سمت میبد حرکت نمودیم و بیست دقیقه به 5 به میبد رسیدیم. فرماندار گفته بود ساعت 5 به فرمانداری بروم تا با امام جمعه از چند صندوق دیدن کنیم…

به همراه آقای اعرافی از صندوق علی آباد – شهرک بیده – مهدیه – آذرم – مدرسه ی راهنمایی دخترانه پسرانه فیروزآباد – حجت آباد – رکن آباد – مهرآباد – دو صندوق شهیدیه بازدید [کردیم]…

در لحظات پایانی این بازدید، استاندار به فرماندار زنگ زد. ضمن اینکه عذر آورد که به میبد نخواهد آمد، از سردی فضای انتخابات در میبد، احساس نگرانی کرد… من تاکید کردم حداقل حدود 65 درصد مردم شرکت می‌کنند و حداقل 30 هزار در میبد در این انتخابات شرکت می‌کنند. به هرحال شب شد؛ به فرمانداری برگشتیم تا 22:15 آنجا بودیم. انتخابات در سراسر کشور تا ساعت 23 تمدید شد…

دوباره به فرمانداری برگشتم. دیگر ساعت 12:15 [بود] و ما منتظر صندوق‌ها بودیم. قلب به شدت می‌تپید. لحظه شماری می‌کنم تا نتایج آرا در این شهر و سایر شهرها معلوم شود. به خدا استغاثه می‌کنم تا بلکه برای اسلام روز مبارکی بوده باشد.

آرام آرام نتایج اعلام می شود

… به هرحال صندوق‌ها یکی پس از دیگری آمد. حدود ساعت 1:30 که رسید اکثر صندوق‌ها از 50 صندوق شهرستان آمده بود؛ نشان می‌داد احمدی نژاد با فاصله در میبد اول است… با چند استان تماس‌گرفتم؛ می‌گفتند آذربایجان، تهران، اصفهان و … استان‌هایی است که احمدی نژاد اول است. این در حالی است که ارزیابی‌ها که معمولاً مربوط به دو سه روز قبل بود، نشان می‌داد احمدی نژاد، پنجم – ششم است و زیر 10 درصد آرا دارد.

به هرحال رأی میبد معلوم شد:

مجموع آرا 36661 (از کل واجدین 48459) که قاعدتاً حدود 76 درصد می‌شود که آمار خوبی است.

1. احمدی نژاد 21597 % 58,9

5. کروبی 4330
  6. لاریجانی 1087
  7. مهرعلیزاده 412

ساعت 3 بود؛ آمدم خانه. لیست همه صندوق‌های میبد را هم گرفته بودم. در حالی که در انتخابات مجلس دو تا از صندوق‌ها، من اکثریت نداشتم، در این مورد در هر 50 صندوق آقای احمدی نژاد رأی اول داشت.

با همان وضوی دیشب به نافله پرداختم و خدا را شکر کردم و ساعت 4,10 که شد همان اول وقت نماز صبح هم خواندم. فقط حدود سه ربع خوابیدم. بیدار که شدم …

شنبه 28 خرداد 84

بیدار که شدم

یا من با استان‌ها تماس می‌گرفتم یا استان‌ها با من تماس گرفتند. عجیب بود؛ معجزه‌ای در حال تحقق بود؛ باورم نمی‌شد. هرچند در یکی دو روز گذشته احتمال داده بودم احمدی نژاد رأیش خیلی تغییر کرده و بالا بیاید؛ ولی تا این حد باورم نمی‌شد! کسی که تبلیغ چندانی نکرده بود؛ خیلی حمایتش نکرده بودند! کم‌کم از ساعت 7 صداوسیما هم رأی‌ها را قرائت می‌کردند؛ اول هاشمی بود؛ دوم احمدی نژاد.

نزدیک‌های ظهر یک ساعتی استراحت کردم که نیمی از آن خوابم برد! ساعت 2 که شد و حتی زودتر از آن، صداوسیما رأی‌ که می‌خواند، کروبی دوم بود و احمدی نژاد سوم. ضمناً خبر بازدید آقای خاتمی از ستاد وزارت کشور و همچنین تأکید ایشان بر اینکه وزارت کشور باید اعلام کند نه شورای نگهبان! همه را دل‌نگران کرد و عصبانی! تلفن‌ها از این پس فرق می‌کرد. چرا می‌خواهند تقلب کنند؟ آیا احمدی نژاد بالا می‌آید؟ من که دلم قرص بود، می‌گفتم اجازه بدهید تهران اضافه شود، خواهید دید احمدی نژاد بالا می‌آید!

دیگر مجبور شدم موبایل را خاموش کنم!

سیزده مورد نامه‌نویسی

نامه‌ها را مطالعه و برای 13 مورد نامه روی آن گذاشتم. یک مقداری هم مطالعه کردم. آقا نیز پیام داده بود و از مردم تشکر کرده بود…

اما اخبار ساعت 21

آمار نهایی انتخابات اعلام شد! …

فشردگی عجیب!

به عکس هشت دور گذشته که یک نفر بسیار رأی بالا داشت و نفر دوم اگر خیلی رأی داشت، یک پنجم او و بقیه چندصد هزار، این دور، رأی هاشمی نزدیک به 6 میلیون و نفر آخر بالاتر از یک میلیون و 5 نفر بالای 4 میلیون!

فینال در پیش است!

به هر حال بعد از این ماراتن نفس‌گیر، فینال در پیش است؛ جمعه آینده بین هاشمی و احمدی نژاد.

مردم فهیم و دنبال انجام وظیفه!

… یکی از طلاب، چند روز ساعت‌ها مطالعه کرده بود تا وظیفه را پیدا کند! با وجودی که امثال آیت الله جوادی حمایت از هاشمی اعلام کرده بودند، او این حجت را کافی نداسته بود و… .

… نذر کرده بود 41 مورد زیارت عاشورا برای صعود احمدی نژاد قرائت کند؛ یکی از همکاران در تهران با وجودی که به قالیباف رأی داده بود، برای اینکه احمدی نژاد بالا بیاید، زیارت عاشورا با سفره انداختن نذر کرده بود و…

حالا آقای احمدی نژاد اینها را بداند، خواهد فهمید چه چیزی او را بالا آورد. خدا کند در فینال روز جمعه، اعتقاد و اتکا و اتکالش به خدا سست نشود و … !

یکشنبه 29 خرداد 84

هنوز هم اتوبوس و قطار

در این چند روز، چه چهارشنبه گذشته که با قطار به میبد رفتم، چه دیشب که با اتوبوس به تهران آمدم، از راننده سرویس مجلس تا بعضی مسافران قطار و اتوبوس با تعجب می‌پرسیدند هنوز هم با قطار و اتوبوس این طرف آن طرف می‌روید؟! … به هرحال شهره شدن من به این مسائل، نگهبان خوبی است! هفته نامه مهران از استان ایلام هم که تیتر اول شماره آخرش خانه گِلی و موتور یاماها 80 و … من بود، آن هم که در این چند روز چاپ شده، مسؤولیّت مرا بیشتر و حفاظت و نگهبانی از این روحیه را لازم‌تر نموده است!

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.