نطق مورخ چهارشنبه 8 تیرماه 84 + حواشی برگرفته از دفتر آن مرحوم

بسم­الله و الحمدلله و الصلوه علی رسول­الله و علی آله آل­الله و اللعن علی اعدائهم اعداء الله

با درود به روح پرفتوح امام شهیدان و ارواح تمام شهیدان بویژه شهدای هفتم تیر و نیز شهید یازدهم تیر شهید محراب آیت­الله صدوقی و با آرزوی طول عمر و سلامتی برای مقام معظم رهبری، مواردی را یادآور می­گردم:

1ـ کشور ما در چند روز گذشته شاهد خلق حماسه­ای ملی و جاودانه بود، نزدیک به 60 میلیون نفر در طی دو مرحله و با فاصله شش روز به صحنه آمدند تا خط بطلانی بر روی همه ترفندهای دشمنان خارجی کشیده و جواب سخت و قاطعی به حرکتهای کور تروریستی و تبلیغات سوء آنها دهند. مردم به صحنه آمدند تا در آزادانه­ترین انتخابات تاریخ دموکراسی ایران به یاوه­گویان خارجی بفهماند که این ما هستیم که تصمیم می­گیریم. ملت ایران در این حماسه، مهر بطلانی بر تمامی تئوریهای غربی مدعیان جامعه‌شناسی سیاسی ایران زدند. امت اسلامی به استحاله‌طلبان داخلی و کسانی که به دنبال پروتستانتیزم بودند، جواب قاطعی دادند، ملت سربلند ایران در این انتخابات به کسانی که مدعی بودند انتخابات مجلس هفتم غیرواقعی و فرمایشی بوده و به کسانیکه حاضر نیستند وکلاء مردم را به تعبیری بهتر از­راه­یافتگان به مجلس خطاب کنند فهماندند که:

آیینه گر عیب تو بنمود راست

خود شکن آیینه شکستن خطاست

و بـالاخره این ملت نشـان داد، هرگز گول لفـاظیها و بـازی بـا کلمات را نخواهد خورد. آری در این حماسه و حادثه بزرگ تاریخی، قهرمان اصلی و واقعی ملت ایران است که برای چندمین بار وفاداری شدید خود را به امام و رهبری، حمایت و هواداری کامل خود را از نظام و قانون اساسی به اثبات رساند و نشان داد که از معدل و ضریب هوشی بسیار بالاتر از روشنفکران غربزده و نظریه‌پردازان وارداتی برخوردار است! علاوه بر آحاد ملت، حضور ایثارگرانه افرادی همانند بزرگ ذخیره انقلاب، هاشمی رفسنجانی در صحنه رقابت، نقش بی­ بدیلی داشت که بدون شک باقی ماندن این یاور همیشگی امام و رهبری و دلسوز نظام و مردم در مرحله دوم انتخابات حکایت از تعهد و ولایتمداری مثال زدنی این عزیز دارد که هرگز نمی­توان نادیده گرفت.

وزارت کشور و شورای نگهبان در این فشرده­ترین و­نفس­گیرترین انتخابات این ملت، نقش بسیار ارزنده­ای ایفا نمود و اصولا ً به همان شکل که در دوم خرداد 76، دولت هاشمی بسیار خوب امانتداری نمود، در 27 خرداد و سوم تیر 84 نیز دولت خاتمی این مهم را کاملاً به اثبات رساند. البته در این راستا ابتکار صداوسیما در برخورد کاملاً یکنواخت با کاندیداها و ارائه­برنامه­های متنوع نیز نباید مغفول قرارگیرد.

2 ـ این انتخابات برای چندمین بار اثبات کرد که لازم است هرچه سریعتر قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح گردد. قانونی که اجازه می­دهد حتی کسانیکه اجازه و شرایط عهده­داری کوچکترین مسؤولیت‌ها را در جامعه ندارند، بتوانند برای ریاست جمهوری ثبت نام کنند تا جایگاه رفیع این مسؤولیت را به زیر سؤال برده و به تمسخر بگیرند، قانون مناسبی نخواهد بود؛ قانونی که نمی­تواند جلو تبلیغات پر زرق و برق و رنگی و غربی، آنهم با هزینه­های میلیاردی را بگیرد قطعاً نیاز به اصلاح دارد. راستی چرا باید کسی بدون کمترین شایستگی ثبت نام کند تا با رد صلاحیتش خوراکی برای بوقهای تبلیغاتی فراهم سازد؟

3 ـ هر چند یکی از برکات انقلاب اسلامی برگزاری انتخابات متعدد می­باشد و البته نمی­توان ثمرات مثبت آنرا نادیده گرفت ولی به نظر می­رسد در این شرایط برای صرفه­ جویی در وقت و بودجه دولت و برای جلوگیری از اسراف در تبلیغات و به ادله مختلف دیگر، بهتر است انتخابات نیز بهنوعی تجمیع گردد و مثلاً هر دو سال یکبار، دو مورد از این انتخابات با هم صورت پذیرد.

4 ـ یکی از مسائلی که با کمال تأسف از مدت‌ها قبل، در این مملکت رایج گردیده است، سیاه­ نمایی­های بسیار زشت و زنجیره­ای است که متأسفانه گاهی توسط افرادی متدین ولی غافل صورت­می­گیرد. عده‌ای با نادیده گرفتن آنهمه پیشرفت و تعالی در فناوری و تکنولوژی، عمران و آبادی، تولید و اقتصاد، صنعت و معدن، کشاورزی و دامداری، فرهنگ و سیاست، به دنبال بزرگنمایی نقاط ضعف بوده که البته این برخلاف همه مبانی ارزشی، اعتقادی، اخلاقی و دینی است.

مطمئناً اگر سالها قبل قوه قضاییه و وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های مسؤول در مقابل چنین حرکت زشتی قاطعانه به وظایف خود عمل نموده بودند، امروز کار به جایی نمی­کشید که این مسایل زشت در تبلیغات بعضی از کاندیداها نیز به شکل پرحجم و سنگین دیده شود.

5 ـ ضمن تبریک به آقای دکتر احمدی ­نژاد که در یک رقابت سنگین و با کسب 62 درصد آراء مردم در فینال به عنوان ششمین رئیس جمهور مملکت برگزیده شد، انتظار دارد رویکرد مردم و بویژه جوانان به عدالت­خواهی، ساده زیستی، ساده­گویی را هرگز فراموش نکند و علاوه بر دنبال کردن موفقیت‌های دولت‌های پیشین، تلاش نماید حداقل بخشی از مطالبات معوقه نظام و مردم را نیز محقق سازد. امروز در این کشور که میانگین سنی آن کمتر از 40 سال است، 15 میلیون و 378 هزار و 302 نفر افراد 20 تا 29 ساله زندگی می­کنند. امروز در این کشور حدود 7 میلیون نفر جوان آماده ازدواج، به علت مشکلات در صف طولانی ازدواج باقی مانده­اند. هم اکنون شاهد 4 میلیون نفر بیکار و 2 میلیون نفر بی­مسکن می­باشیم.ما وارث 11 میلیون نفر زیر خط فقر مطلق هستیم که تنها 5/4 میلیون نفر از آنها تحت پوشش قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر نقدینگی56 هزار میلیارد تومانی در سال روی دیگر سکه است. اینها و صدها موارد دیگر از این قبیل، نشان­دهنده لزوم جامه عمل پوشاندن هر چه سریعتر بعضی از وعده ها و ایجاد عدالت در سطح جامعه است. امید است حالا که مردم یکدست نمودن حاکمیت را انتخاب نموده­اند و جای هیچ بهانه‌ای باقی نگذاشته­اند، شاهد توفیقاتی در این زمینه­ها باشیم.

6 ـ اما در مورد مسائل حوزه انتخابیه­ ام:

اولاً لازم می­دانم از شرکت بسیار گسترده و بی­نظیر مردم استان یزد و نیز حوزه انتخابیه­ام در انتخابات اخیر صمیمانه تشکر نمایم. ثانیاً وظیفه خود می­دانم از خدمات دولت‌های گذشته و حال، جهت خدمات گسترده و تلاش‌های بی­وقفه آنها در بخش‌های مختلف در حوزه انتخابیه­ام سپاسگزاری نمایم.

ثالثاً از دولت استدعا دارم به حمایت لازم از صنعت، صنایع دستی، بویژه زیلو، کشت گلخانه‌ای و مجتمع‌های دامی پرداخته­، از زمینه و ظرفیت فوق­العاده بخش میراث فرهنگی و گردشگری در این منطقه استفاده نموده و درتأمین آب آشامیدنی سالم جهت شهرستان تفت و گازرسانی به همه مناطق این شهرستان هرچه سریعتر اقدامات لازم را مبذول دارد. برای شادی روح امام شهیدان و برای شادی ارواح تمام شهداء،  بویژه شهداء 7 تیر و مخصوصاً سیدالشهداء آنها شهیدآیت­الله بهشتی و همچنین برای شادی روح سومین شهید محراب، شهید آیت­الله صدوقی، صلوات. (حضار صلوات فرستادند)

حواشی این نطق (برگرفته از دفتر پنجم روزنوشت‌های مرحوم یحیی‌زاده)

اولین نطق 10 دقیقه‌ای…

نطق‌های 5 دقیقه‌ای، بسیار آسان‌تر است؛ انسان ساعت 6,30 صبح اسم می‌نویسد؛ ساعت 7 قرعه‌کشی می‌شود و وقتی نام انسان از قرعه بیرون می‌آید، فقط چند نفر می‌فهمند و بعد هم انسان بدون هیچ فشاری نطق می‌کند؛ اما کسانی که باید نطق 10 دقیقه‌ای بکنند، از حدود یک ماه قبل، نام یک ماهه ناطقین به تابلو اعلانات مجلس زده می‌شود. همه نمایندگان و خیلی از افراد دیگر حتی گاهی حوزه انتخابیه انسان می‌فهمد! از همین جا، فشار شروع می‌شود؛ عده‌ای از نماینده‌ها فشار می‌آورند که سه دقیقه‌اش به من بده. … و … یکی دیروز و یکی امروز، به محض اینکه وارد مجلس شدم، چنین فشاری بر من وارد ساختند! اما این همه مشکل نیست!

در این ایّام که همه حدس می‌زنند نطق‌ها در مورد نتیجه انتخابات اخیر است، فشار می‌آورند که از این تشکّر کن، از آن گلایه کن، این را بگو، آن را نگو و …

اما نطق ده دقیقه‌ای من مشکلات دیگری هم داشت؛ دیشب این جلسه کمیته برنامه‌ریزی [استان] که فقط در مورد برنامه‌ریزی استان حرفی نزد و از همه دری سخن گفت، خیلی ذهنم را خراب کرد و خیلی وقتم را گرفت، استرس‌های زیادی در من ایجاد کرد…

بعضی از پیامدهای نطق

ده‌ها نفر احسنت گفتند و تأیید کردند؛ هیچ کس هیچ ایرادی نگرفت. آقای … آمد و خیلی تعریف کرد و گفت: هیچکدام از نطق‌های امروز به جز نطق تو، بی‌اشکال نبود…

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*