آخرین نطق مرحوم یحیی زاده در مجلس 2 اسفند 91 + حواشی این نطق

بسم‌الله الرحمن‌الرحيم

با درود به روح پرفتوح امام شهداء‌ و ارواح تمام شهداء و تسليت سالگرد رحلت كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌عليها) مواردي را متذكر مي‌گردم:

1 ـ‌ مجدداً و مؤكداً از مردم بصير، فهيم و مؤمن ميهن اسلامي نسبت به شركت يكپارچه و دشمن‌برانداز در راهپيمايي (22) بهمن امسال و خلق حماسه جديد تشكر مي‌نمايم و خداي قادر حكيم را نسبت به موهبت بزرگ اعطاء خلف صالح امام راحل، پيشواي مظلومان و آزادگان جهان رهبر معظم شكر مي‌نمايم و از درگاه ربوبي استمرار سلامت، عزت، شوكت و عظمت اين عزيز فرزانه را مسألت نموده، اميدوارم انقلاب امام به دست اين شاگرد بزرگ آن امام به قيام حضرت ولي‌الله الاعظم، امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) متصل گردد.

2 ـ رهبر عظيم‌الشأن در بخشي از سخنان تاريخي و بسيار مهم خود در روز شنبه هفته جاري و به مناسبت سالگرد قيام (29) بهمن 1356 تبريز در جمع مردم آن سامان، با حزني خاص و آشكار، مواضع خود را درمورد آنچه در جريان استيضاح اخير وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي رخ داده بود، اعلام نمودند. ايشان منصفانه و دلسوزانه از رؤساي محترم دو قوه، از مجلس و از اصل استيضاح گلايه كردند. اين سخنان بسياري از حضار در آن جلسه را به گريه انداخت و هزاران نفر از ملت خداترس ايران را پاي تلويزيون‌ها گرياند. رؤساي سه قوه، (265) نماينده حاضر در جلسه علني روز بعد، از آنچه پيش آمده از معظمٌ‌له و مردم آگاه و متعهد عذرخواهي كردند. انصافاً رئيس مجلس و نمايندگان در موضع‌گيري دقيق و به‌موقع و عذرخواهي، بسيار مناسب و شايسته عمل كردند. بنده نيز با وجود اينكه قبل از برگزاري استيضاح در چند مصاحبه با آن مخالفت كرده بودم و در روز استيضاح جز (56) ‌نفري بودم كه رأي مخالف استيضاح دادند، علاوه بر امضاء بيانيه، مجدداً ضمن عذرخواهي از مقام عظماي ولايت و مردم ولايتمدار و ضمن استغفار به درگاه ربوبي، خطاب به رهبر رئوف و مهربان آيه (97) سوره يوسف را تلاوت مي‌كنم: «قالوا يا ابانا استغفر لنا ذنوبنا إنا كنا خاطئين» و مطمئن هستم پاسخ آن عزيز نيز آيه بعدي آن است كه: «قال سوف أستغفر لكم ربي إنه هو الغفور الرحيم». در عين حال توبه و عذرخواهي و سخنراني و بيانيه را به تنهايي كافي و وافي به مقصود نمي‌دانم، از اين جهت براي تحقق منويات رهبري در تعامل قوا و پرهيز از طرح مسائل غيراولويت‌دار در مجلس از هيأت‌رئيسه محترم درخواست مي‌كنم هرچه سريعتر كارگروهي مركب از نمايندگاني از هيأت‌رئيسه، هيأت نظارت بر مجلس، چند نماينده مجلس و چند شخصيت برجسته و وارسته خارج از مجلس تشكيل تا نسبت به كارهاي تقنيني و نظارتي و حتي موضع‌گيري‌هاي مجلس به صورت تفاهمي و تعاملي نظارت نمايند والّا خوف آن هست كه قصه پرغصه (15) بهمن باز هم به انحاء مختلف تكرار گردد. واضح است وقتي مثلاً رهبري در مخالفت با استيضاح اخير مي‌فرمايند «چند ماه به پايان يك دولت» قطعاً اين تعبير و تحليل ملاك را مشخص مي‌كند كه «الدليل يعمم و يخصص» و لذا ما نمايندگان و به ويژه هيأت‌رئيسه و بالاخص آن كارگروه پيشنهادي بايد با دقت اين گونه از مواضع كليدي و رهگشا را رصد نماييم.

3 ـ مجلس هنگامي در رأس امور است كه اين نهاد ريل‌گذار براي حركت سريع لوكوموتيو و قطار دولت، خود در ريل مناسبي حركت نمايد. با همه اصلاحاتي كه در مورد آيين‌نامه تاكنون صورت گرفته است، متأسفانه به نظر مي‌رسد لوكوموتيو پارلمان از ابتدا تا انتها همچنان مواجه با موانع عديده‌اي است. شايد مهمترين مانع، فقدان نظارت نهادينه دقيق بر پارلمان و نمايندگان است. بدون ترديد نظارت از هنگام ثبت‌نام و كانديداتوري تا آخر دوره يك ضرورت انكارناپذير است و شاخص اصلي نيز با پرهيز از اعمال سليقه و افراط و تفريط، رعايت قوانين و مقررات مرتبط است. شيوه بررسي اعتبارنامه‌ها و تصويب آن، شيوه انتخاب كميسيون‌ها، روش تعيين تعداد اعضاي هر كميسيون، نحوه تشكيل كميسيون تلفيق، زمان انتخاب نظّار، كيفيت انتخاب موافق و مخالف طرح‌ها و لوايح، عدم نظارت دقيق بر حضور و غياب در صحن و كميسيون، عدم دقت در اعزام مناسب و در حد ضرورت نمايندگان به سفرهاي خارجي، عدم‌رعايت آيين‌نامه در اغلب تذكّرات شفاهي و بعضي تذكرات كتبي، عدم رعايت كامل آيين‌نامه در مورد ضروري بودن محتواي نطق‌هاي پنج دقيقه‌اي، عدم رعايت مهلت‌هاي قانوني در مورد بررسي و ارائه‌ گزارش‌ها، نمونه‌اي از آنهاست. بنابراين ضرورت دارد هرچه زودتر آيين‌نامه در اين زمينه‌ها اصلاح گردد و يا نسبت به رعايت آيين‌نامه فعلي كاملاً نظارت و مراقبت كنيد.

4 ـ ضمن تشكر از همه فعاليتهاي دولت و تشكر از سفر رئيس‌جمهور محترم به استان يزد در هفته جاري، مواردي را تذكر مي دهم:

به رئيس‌جمهور محترم و وزير محترم نيرو تسريع در فاز دوم انتقال آب به استان يزد را تذكر مي‌دهم.

به وزير محترم نفت اجراي كامل گازرساني به بخش‌هاي مركزي نير،گاريزات، كهدوئيه از شهرستان تفت مصوب سفر اول و دوم تذكر مي‌دهم. به دولت محترم تأمين بودجه مجتمع‌هاي آبرساني روستايي غدير، سانيج، علي‌آباد و  نصرآباد. تأمين اعتبار پروژه‌هاي خيري بيمارستان ميبد. احداث و تكميل راههاي دهشير ـ حسن‌آباد، سفيدكوه ـ خضرآباد، دشت‌آباد ـ بناءكوك، بخ ـ اسفندآباد، نير ـ ده‌بالا، كمربندي سانيج، تسريع در تكميل كمربندي حلقوي افتتاح شده ميبد و همچنين كمربندي تفت كه همگي از مصوبات سفر سوم است تذكر مي‌دهم.

اميدوارم تمام مصوبات معوقه در هر سه سفر و غيرسفر از جمله مصوبه اخير را سريعتر اجرا نمایید. والسلام عليكم و رحمه‌الله

Download “نطق 91/12/02”

yahyazadeh_n911202.flv – 217 بار دانلود شده است – 31,81 مگابایت

حواشی نطق 2 اسفند برگرفته از دفتر 52 روزنوشت‌ها:

نطق امروز کمی کمتر از 6 دقیقه طول کشید و در واقع نزدیک به یک دقیقه بیش از وقت خودم، از وقت استفاده کردم!

در نطق امروز هم از مردم کشور به علت شرکت حماسی در راهپیمایی 22 بهمن امسال تشکرکردم و خدا را بر اعطا چنین موهبتی در رهبری کشور، شکر نمودم.

سپس به صحبت‌های شنبه رهبر معظم در مورد روز استیضاح وزیر کار، 15 بهمن، روز سیاه مجلس به صورت مبسوط پرداختم و علاج کار، عذرخواهی صرف و بیانیه ندانستم واز هیات رئیسه درخواست کردم کارگروهی مرکب از نمایندگانی از هیات رئیسه، هیات نظارت بر نمایندگان، بعضی نمایندگان مجلس وشخصیت‌های برجسته و وارسته  تشکیل داده، تا نسبت به تعامل با قوا و به کارگیری رهنمودهای رهبری به شدت و بادقت مراقبت کنند.

بعد به آسیب‌شناسی مجلس به‌ویژه کمبودها  وخلأهای آیین‌نامه‌ای پرداختم و بالاخره به مشکلات حوزه انتخابیه پرداختم.

عکس العمل نمایندگان هم جالب بود؛ خیلی از افراد از دو نطق پشت سر هم من دچار شگفت‌زدگی  شده بودند و البته  همان شخصیت‌های بزرگ که چهارشنبه هفته گذشته هم از نطقم تجلیل کرده بودند، امروز هم همانطور تشکر نمودند.

و البته در 9 سال نمایندگی، هیچگاه دو نطق با فاصله یک هفته نداشته بودم، شاید درمجلس برای سایر نمایندگان هم این موضوع بسیار بسیار کم اتفاق افتاده است.

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.

یک نظر

  1. ابوالفضل امامی

    سلام به روح بلند ایشان و سیره ساده و با صفای ایشان. خدا غریق رحمتش کند و ما را پیرو خوبیهای کم نظیر ایشان قرار دهد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*