نطق مورخ سه شنبه 31 اردیبهشت87 + حواشی برگرفته از دفتر آن مرحوم

بسم‌الله الرحمن الرحيم

«اللهم صلّ علي فاطمه و ابيها و بعلها و بنيها و السر المستودع فيها بعدد ما احاط به علمك».

گلي كه عالم از او تازه بود پرپر شد

يگانه كوكب باغ وجود پرپر شد

شب شهادت زهرا، علي به خود مي‌گفت

گلِ محمدي من چه زود پرپر شد

با عرض تسليت به مناسبت شهادت ام‌ابيها حضرت زهراي مرضيه (سلام الله عليها) مطالبي را يادآور مي‌شوم:

1 ـ هرچند طبق آخرين گزارش بانك جهاني بيش از 70  نوع كالاي اساسي در دنيا طي يكسال اخير بين 20 تا 420 درصد افزايش قيمت داشته است و رشد قيمت در مواد غذايي به ويژه در مورد برنج و گندم بيش از صد درصد بوده است و هر چند دولت كوشا و مجلس دلسوز در اين مورد نگران بوده و تلاش‌هايي نمودند ولي براي ملت معجزه‌گر ايران سزاوار نيست كه طبق نرخ تورم اعلام شده توسط بانك مركزي بعد از زيمبابوه، ميانمار و ونزوئلا در رتبه چهارم بالاترين نرخ تورم قرار بگيرد. اصلاً منطقي نيست تورم ما از تورم خزنده عبور كرده و به تورم تازنده تبديل شده باشد كه اگر دير بجنبيم به اَبَرتورم تبديل گردد.

مركز پژوهش‌ها هرچه سريع‌تر براي مجلسِ برنامه‌محور هشتم نقشه‌راه و راهبرد تهيه نموده و در صدر آن راه علاج كوتاه‌مدت و ميان‌مدت تورم و گرانيها را عرضه نمايد.

2 ـ يكي از حقوقي كه در آموزه‌هاي ديني ما جزء وظايف حكومت شمرده شده تأمين مسكن است. در قانون‌اساسي حداقل در اصول 2، 31 و 43 دولت موظف به تأمين مسكن مناسب براي آحاد ملت گرديده است. از سوي ديگر مسكن يكي از ملزومات اصلي‌ شكل‌گيري خانواده است كه عدم تأمين آن علاوه بر مشكلات اقتصادي تبعات فرهنگي را در بر خواهد داشت.

با همه اينها هم‌اكنون با كمبود 2 ميليون مسكن مواجه بوده و هر سال با توجه به ازدواج جوانان بين 700 هزار، تا بيش از 1 ميليون متقاضي جديد خواهيم داشت. در عين حال هزينه تأمين مسكن يكي از سنگين‌ترين هزينه‌هاي هر خانواده است. در شرايطي كه در بسياري از كشورها سهم هزينه مسكن در سبد هزينه خانوار كمتر از 15 درصد است در كشور ما در بعضي از شهرها تا بيش از 70 درصد است.

دولت و مجلس كه وظيفه خود را خدمتگزاري به مردم دانسته و درصدد رفع مشكلات آنها هستند جوانان عزيز را از بحران مسكن نجات دهند. لازم است سياست‌هايي اتخاذ شود كه بازار مسكن رونقي پايدار و غيرتورمي داشته باشد و مشكلات فراوان موجود در اين موضوع برطرف گردد.

فقدان مكانيسم قيمت‌گذاري منطقه‌اي، عدم برنامه‌ريزي و سياستگذاري منسجم در مديريت، عدم كنترل سوداگري در بخش زمين، خلأ نظارت مؤثر بر عملكرد بنگاه‌هاي املاك، بالا بودن هزينه‌هاي عوارض، تراكم، نوسازي مسكن، سنگيني هزينه‌هاي تغيير كاربري و تفكيك از اهم مشكلات موجود در اين زمينه است.

3 ـ هر چند مجلس هفتم از تزريق جنجال، چالش و ناآرامي به جامعه به شدت پرهيز نمود ولي اين مجلس هرگز از وظيفه نظارتي خود كوتاه نيامد. تعداد وزرايي كه رأي اعتماد نگرفتند، استيضاح‌ها، تحقيق و تفحص‌ها، سؤالات و تذكرات همه گواه همين ادعاست.

البته موكلان ما بدانند كه مانع نقد و نظارت دولت، هيأت رئيسه نيست بلكه فراموشي وظايف شرعي و دنبال نمودن مسايل و مصالح شخصي و شهري توسط بعضي از ما نمايندگان است كه متأسفانه در اكثر دوره‌ها در بين عده‌اي رواج داشته است.

دولت انقلابي و پرتلاش نيز بداند كه اكثر منتخبين مجلس هشتم به دنبال تعامل سازنده، نقد و نظارت مؤثر و عميق بر دولت خواهند بود كه فكر نمي‌كنم دولتي كه خودش هيچ ملاحظه‌اي در عزل و تغيير مديران ارشد ندارد از اين موضوع واهمه‌اي داشته باشد.

شايسته است همكاران محترم و فراكسيون‌هاي مختلف به جاي ورود در مسايل جزيي يا اجرايي يا برخورد جناحي و احساسي با دولت و احتمالاً‌ دشنام دادن و ناسزاگويي، به شكلي عميق و دقيق دولت را نقد منصفانه نمايند و هرگز سياه‌نمايي ننمايند.

4 ـ درحالي كه مردم متعهد و آگاه با شركت يكپارچه و گسترده و منسجم در انتخابات مجلس هشتم جهت ارايه راه‌حل‌هاي منتخبين و احزاب حاضر در اين انتخابات لحظه‌شماري مي‌كنند، متأسفانه بلندترين صدايي كه در ارتباط با فعاليت‌هاي منتخبين به گوش مردم مي‌رسد انتخاب رئيس مجلس هشتم است. اين درحالي است كه اين ذهنيت بيشتر توسط افرادي خارج از حيطه تصميم‌گيري ايجاد مي‌شود. از عقلاي قوم استدعا دارم به شدت از دامن‌زدن به اين مسأله بپرهيزند هر چند كسب مسؤوليت در راستاي فراهم‌ساختن امكان بيشتر خدمتگزاري باشد.

البته مردم مؤمن ما به نيكي دريافته‌اند كه در مجلس، دولت و حاكميت همچنان افراد فراواني هستند كه شيفتگان خدمتند نه عاشقان قدرت و بيشتر اين سر و صداها و جار و جنجال‌ها، ساخته و پرداخته جريانات سياسي است كه نه مردم را خوب شناخته‌اند و نه منتخبين مردم.

5 ـ خشكسالي گسترده سالجاري نزديك به 15 استان كشور را به شدت تهديد مي‌كند. يكي از اين استان‌ها كه دچار بدترين خشكسالي گرديده استان يزد است. خشكي و خشكسالي استان اقتضاء مي‌كند دولت محترم نسبت به دو دستور مهم رهبر معظم در سفر به استان يزد فاز دوم آبرساني و باروري ابرها جدي‌تر و سريعتر اقدام كند و در شرايط فعلي نيز تأمين بودجه مناسب براي رسيدگي به بيش از 3000 قنات اين استان، تأمين علوفه براي دامداران، آبرساني با تانكر، تمديد وام كشاورزان و دامداران و معافيت جرايم وام‌ها از مهمترين اولويت‌هاست.

6 ـ به وزير محترم امور خارجه تأكيد مي‌كنم قاطعانه عليه آمريكا در محاكم بين‌المللي به علت اعزام تروريست‌هاي مسلح و بمب‌گذار كه منجر به شهادت و مجروحيت صدها نفر در شيراز گرديد اقامه دعوي نمايد.

از وزير محترم كشور به جهت نصب فرماندار تفت تشكر نموده و از سرپرست محترم وزارت كشور استدعا دارم هر چه سريع‌تر فرماندار ميبد را منصوب نمايد.

از وزير محترم جهادكشاورزي استدعا دارم جهت احداث استخرهاي ذخيره آب در شهرستان تفت، اهتمام ويژه مبذول فرمايند.

والسلام‌عليكم و رحمه‌الله و بركاته

حواشی این نطق برگرفته از دفتر روزنوشت‌های آن مرحوم:

نزديك 3.5 تا 4 ساعت براي 7 دقيقه نطق فردا، وقت صرف كردم. اكثر صرف وقت من در نطق‌هايم، حذف موارد است، نه اضافه نمودن مطلبي! يعني همه‌اش دنبال اين هستم كه ببينم چه چيزهايي را نبايد بگويم، نه اينكه چه چيزهايي بگويم. البته براي همين نطق معمولي هم، قبل از اين هم وقت زيادي را صرف كرده‌ام. فكر مي‌كنم در همه نطق‌ها، براي هر 1 دقيقه نطق، من1.5 تا 2 ساعت وقت به صورت مستقيم صرف كرده‌ام كه فكر نمي‌كنم كسي اين مطلب را باور كند.

به هرحال بعد از آخرين اصلاحات و بازنويسي نطق، حدود ساعت 2 بامداد خوابيدم و البته 1.5 ساعت بعد هم بيدار شدم و بعد از نافله و نماز صبح خوابيدم…

نطق امروز به علت ايام فاطميه با “اللهم صلّ علي فاطمه …” شروع كردم و پس از آن، دو بيت شعر آقای اخلاقی در مورد شهادت حضرت زهرا (س) قرائت كردم و بعد از تسليت به اين مناسبت، 6 مورد را متذكرشدم: در مورد تورم و گراني، گراني مسكن، نقد دولت در مجلس هشتم، انتخاب رئيس مجلس، خشكسالي استان يزد و ارائه راهكارهاي ميان‌مدت و كوتاه‌مدت در ارتباط با خشكسالي و تذكر به وزير خارجه جهت اقامه دعوي عليه آمريكا به علت اعزام  تروريست بمب‌گذار به ايران، به سرپرست وزارت كشور جهت نصب سريع فرماندار ميبد، به وزير جهاد كشاورزي در مورد احداث استخرهاي ذخيره آب در شهرستان تفت تذكر دادم.

قبل از نطق و علني شدن جلسه، حداد مرا خواست و گفت: چون حدس مي‌زدم در نطق عليه لاريجاني، چيزي بگوييد، خواستم متذكرشوم حتماً چنين چيزي نگوييد؛ كه من گفتم: تعدیل مي‌كنم.

بعد از اتمام آخرين نطقم در مجلس هفتم، كه سومين نطق 10 دقيقه‌اي و هیجدهمين نطقم بود، از صميم دل خدا را به علت اين توفيق شكر نمودم.

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*