10 سال پیش در این روزها 83/12/4 – فراکسیون دانشگاهیان

توضیح:

مرحوم حجت الاسلام و المسلمین یحیی زاده رحمه الله علیه، از روزهای آغازین نمایندگی مجلس در دوره هفتم در سال ۸۳ ، روزانه اقدام به یادداشت‌برداری از‌ فعّالیّت‌های خودو برنامه‌هایی که در آن حضور داشت(اعمّ از جلسات مجلس یا جلسات اداری، ملاقات‌های مردمی یا با مسؤولان و …) می‌نمود.

این روزنوشت‌ها که تا قبل از حادثه سکته مغزی ایشان در اسفند ۹۱، ادامه یافت، مجموعه‌ای عظیم حاوی ۵۲ دفتر و حدود ۹ هزار صفحه را سامان داده است و منبعی گرانبها برای شناخت فعّالیّت‌های ایشان در کسوت نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و حکایتگری صادق از روحیّات و انگیزه‌های آن مرحوم و مبانی نظری اقدامات و مواضع ایشان است.

همچنین این یادداشت‌ها سندی باارزش و مستند پیرامون مسائل مربوط به مجلس شورای اسلامی از آغاز دوره هفتم تا اواخر سال اول دوره نهم و نیز منبعی ذی‌قیمت برای تدوین تاریخ استان یزد و بویژه شهرستان‌های تفت و میبد در حدفاصل سال‌های ۸۳ تا ۹۱ است.

به یاری الهی ، تدریجاً بخش‌هایی از این روزنوشت‌ها که برای عموم قابل استفاده است، منتشر می‌شود.

سه‌شنبه 83/12/4

جلسه كمیسيون ساعت 4/30 تعطيل شد؛ چون تعدادي از جمله آقاي افروغ براي تشكيل فراكسيون دانشگاهيان دعوت شده بودند. از اين كمسيون، من، آشتياني، آليا و… نيز شركت داشتند.

از يكي از اعضاء دفتر رئيس [مجلس] پرسيدم، گفت: 60 نفر دعوت كرده‌ايم؛  دعوت‌کننده تشكيل اين فراكسيون، خود حداد [رئیس مجلس] بود.

جلسه تشکیل فراکسیون دانشگاهیان: سه شنبه 83/12/4 ساعت 5 عصر در محل مجلس مشروطه

*قرائت قرآن توسط دکتر جبارزاده (انصافاً ترتیلی قشنگ ارائه کرد)

*توضیحات آقای دکتر حداد:

هدف از این دعوت، گردهمایی نمایندگانی [است] که دانشگاهی هستند که ملاک همان اظهارات است که در آن برگه‌ها نوشته بودید و آشنایی که ما در مجلس پیداکردیم؛ البته این دسته از نماینده‌ها شصت و چند نفر می‌شوند (تا آنجا که من شمردم نزدیک به پنجاه نفر در این جلسه شرکت داشتند). در مجلس، جمع ما باید به دانشگاه بپردازد. چشم‌انداز هم برای پیشرفت دانشگاه، قدم خوبی برداشته است و ما در سیاست، فرهنگ، ادب، هنر و…، در تمام عرصه‌ها نیاز به دانشگاه داریم.

فکر اینکه از دوستان برای تشکیل چنین فراکسیونی دعوت کنیم، درماه رمضان، وقتی رئیس دانشگاه مرا دعوت کرده بود، چنین چیزی را آنجا مطرح کردم. ابتدا در ذهنم بود که ده، پانزده نفر که شاخص‌تر هستند، برای مشورت دعوت کنم. چون طولاني شد، گفتم دو سه مرحله‌اي نكنم و همه را دعوت كرديم.

در كشور، يكي از وظایف ما گسترش دانشگاه‌هاست؛ مسأله كنكور، غولي است مهارنشده؛ آموزش، پژوهش و تحقيق و… اينها از جمله موضوعات بسيار مهمي است كه در ارتباط با دانشگاه مطرح است؛ مسائل سياسي، اخلاقي، فرهنگي از مسائل ديگر مهم دانشگاه‌هاست.

دو پيشنهاد دارم: 1- هيات رئيسه‌اي براي اين فراكسيون انتخاب كنيم براي تدوين آيين‌نامه و دعوت و كارهاي مقدماتي 2- موضوع فوري ديگري هم هست كه دراين 10، 20 روز اخير، ذهن ما را اشغال كرده است و آن مسأله افزايش حقوقي است كه دولت در بهمن ماه درحقوق دانشگاهيان نمودكه ما يك پيامدهايي را احتمال مي‌دهيم و بايد به عنوان نماينده بتوانيم ديگران را هم جواب بدهيم. من در اين مورد با رئيس جمهور، معاون اول او،…  با خيلي‌ها در اين مورد صحبت كردم.

* بعد از سخنان آقاي حداد و هنگام توزيع اوراق براي انتخاب هيات رئيسه، پيشنهاد كردم که فراكسيون به اسم حوزه و دانشگاه باشد كه آقاي حداد گفت: مي‌ترسم اگر چنين كنيم، ممكن است احساس كنند فقط مي‌خواهيم وحدت حوزه و دانشگاه را دنبال كنيم؛ به اضافه اينكه من به خودم اجازه نمي‌دهم كه در مورد حوزه صحبت كنم ولي روحانيون بيشتر درمورد دانشگاه اظهار نظر مي‌كنند.

اين جلسه تا غروب طول كشيد. جلسه بسيار خوبي بود، درمجموع تا آخر حدود 53،52  نفر حضور يافتند و كلّاً حدود 10 نفر به علت شركت در كمسيون تلفيق يا جاهاي ديگر، در اين جلسه شركت نكرده بودند؛ ولي چون دعوت‌كننده آقاي حداد بود، خوب استقبال شده بود.

در رأي‌گيري، آقاي حداد، با 48 رأي بیشترين آراء را به خود اختصاص داد؛ عباسپور با 35 و افروغ با 33 در رتبه‌هاي بعدي بودند. خانم فياض‌بخش و دكتر محمدصادقي كاملاً مساوي (22) رأي آورده بودند كه با قرعه‌كشي كه به دست من انجام شد، خانم فياض‌بخش انتخاب شد. ضمناً خانم دکتر امین‌زاده با 23 رأی انتخاب شد.

بعد از نماز و صرف شام، حدود ساعت 8 شب به منزل برگشتم، چند تلفن و مقداري مطالعه، حدود ساعت 11 خوابيدم و 44 دقيقه بامداد بيدار شدم و پس از مدتي خوابيدم و دوباره ساعت 3 و خورده‌اي بيدار و بلند شده، ديگر نخوابيدم. ضمناً شب به شدت سردرد بودم و شايد به علت شامي بود كه در مجلس خوردم؛ عدس پلو با كشمش!

 

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*