نطق مورخ سه شنبه 22اردیبهشت 88 +حواشی برگرفته از دفتر آن مرحوم + فیلم و دانلود

بسم‌الله الرحمن الرحيم

با تسليت ايام فاطميه و با درود به روح پر فتوح تمام شهيدان و امام شهيدان و آرزوي سلامتي كامل رهبر معظم مواردي را يادآور مي‌شوم.

1 ـ سال 1388 با تدبير مدبرانه و هوشمندانه رهبر فرزانه به «سال اصلاح الگوي مصرف» نامگذاري گرديد و تكليف شرعي و انقلابي ما را در اين ارتباط دو چندان كرد. براي ملت و نظام اسلامي كه در مكتب غني خود بيشترين آموزه‌ها در پرهيز از اسراف و تبذير فرا گرفته است، چنين چيزي بسيار زشت است. رتبه اول مصرف نان و گندم، رتبه اول در يارانه سوخت، رتبه اول در مصرف نوشابه‌هاي گازدار مضر، رتبه اول در توليد زباله با توليد هر روز 50 هزار تن، سومين مصرف‌كننده گاز، دومين واردكننده شكر، چهارمين مصرف‌كننده برنج، مصرف انرژي بيش از 15 برابر ژاپن و 5/1 برابر چين، اصلاً در شأن اين ملت خدا ترس نيست.

مقدمه موصله اصلاح الگوي مصرف، اصلاح الگوي رفتاري حاكمان در اين مورد است و مجلس هم پيش از ساير دستگاه‌ها بايد از خود شروع كند. اگر در اين مهم استفاده صحيح از وقت نيز از ضرورت غير قابل انكاري برخوردار است رخوت مجلس هشتم آنهم در سال اول چه معنايي دارد؟ در سالي كه ما يكي از پركارترين سال‌هاي كاري خواهيم داشت و بررسي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها، بررسي برنامه پنجم، رأي اعتماد به كابينه و بررسي طرح‌ها و لوايح فراوان معوقه جزو تكاليف قطعي ماست. تعطيلي‌هاي زياد و تأخير در جلسات علني و كميسيون چه توجيهي دارد؟

آنچه همين امروز صبح اتفاق افتاد كه با رأي استمزاجي به علت حضور در حوزه انتخابيه و انتخابات رياست جمهوري بعد از چندبار تغيير تصميم، قرار شد دو هفته ديگر مجلس دو هفته تعطيل گردد، يك تصميم فضاحت‌بار ديگر مجلس هشتم است كه در افكار عمومي پاسخي نخواهد داشت. سزاوار است در اينگونه موارد هيأت‌رئيسه مستقيماً و مستقلاً تصميم گرفته و بر آن پافشاري كند. هر چند در جلسه ششم خرداد و در انتخابات هيأت‌رئيسه مواجه با رأي متفاوتي گردد كه حتماً هم از اين بابت هيچ نگراني نخواهند داشت.

پرهيز از سفرهاي فراوان خارجي نمايندگان كه هزينه‌هاي مادي و معنوي بسياري از آنها چند برابر فوايد ناچيز آن مي‌باشد از ديگر ضرورت‌هاي مجلس هشتم در اين موضوع است. خدا كند اصلاح الگوي مصرف همانند بسياري از مسائل ديگر صرفاً جنبه شعاري به خود نگيرد. خدا كند براي تحقق آن ستادها و تشكيلات تكراري كه موجب «كرّ ما فرّ» و بالا بردن هزينه‌ها مي‌شود ايجاد نگردد. خدا كند صدا و سيماي فعال با آنهمه برنامه مفيد، رشته‌هاي نظام را در اين مورد پنبه نكند. خدا كند در تبليغات كانديداهاي رياست‌جمهوري شاهد اسراف و لگدمال شدن اين اصل نباشيم. خدا كند دولت براي اصلاح صنعت خودروي دولتي را به جايگزيني تكنولوژي جديد جهت كاهش مصرف سوخت نمايد، با برنامه‌ريزي جلوي اسراف 30 درصد نان بگيرد، با اصلاح شبكه فرسوده آب از هدر رفت 25 درصد آب و با بكارگيري سازوكار مناسب جلوي پِرت 24 درصد برق بگيرد و بالاخره خدا كند تصور نكنيم اين موضوع با آنهمه اهميت، يكساله قابل حل خواهد بود.

2 ـ ضمن سپاس از رهبر معظم در جلوگيري از ادغام حج و زيارت، از مسؤولان اين سازمان درخواست مي‌كنم به دغدغه بعضي از مراجع عظام تقليد توجه بيشتري مبذول نموده، اجازه ندهند مأموران سعودي بيش از اين بي‌حرمتي، گستاخي و رفتارهاي خلاف شرع را درمورد زائران ايراني تكرار كنند. اجازه ندهند بعضي از وهابيون افراطي جاهل، شيعيان به خشم درآورنده صهيونيستها را كافر بخوانند. تا كي براي يك عمل مستحبي ما را تحقير كنند و باز همان مسير گذشته را ادامه دهيم؟

3 ـ آنچه درحال حاضر در بعضي رشته‌هاي ورزشي مشاهده مي‌كنيم سقوط ارزشهاي اخلاقي است كه در رفتار بعضي از مربيان، سرپرستان، بازيكنان و تماشاگران ديده مي‌شود. از سيستمي كه بعد از ده‌ها سال هنوز از شماره‌گذاري صندلي تماشاگران جهت جلوگيري از بسياري از ناهنجاري‌ها عاجز است، نمي‌توان انتظار معجزه داشت. اصولاً فوتباليزه كردن ورزش آنهم با داشتن چنين فوتبال آبكي و الكي كه در مواجهه با باشگاه‌هاي كشورهاي پيراموني دچار چنين وضعيت رقت‌باري مي‌گردد، نمي‌توان نتيجه بهتري گرفت. بياييد با فرهنگ‌سازي و بكارگيري مديريت به‌روز، ورزشگاه‌ها را از اين مصيبت و معصيت نجات دهيم.

4 ـ از رئيس‌جمهور محترم و پر تلاش درخواست مي‌كنم نسبت به تأمين آب استان يزد تصريح و تأكيد رهبري را بيشتر عنايت نموده و نسبت به مصوبه سفر اول و دوم درمورد گازرساني به(10 شهر و  141روستاي استان يزد تسريع نمايند.

والسلام عليكم و رحمه‌الله و بركاته

 

حواشی این نطق برگرفته از دست‌نوشته‌های آن مرحوم:

نطق من وقتی به انتقاد شدید از تعطيلی‌های مجلس از جمله رای استمزاجی امروز برای تعطيلی دو هفته در خرداد به جای يک هفته و تعبير به فضاحت، موجب 2،4 مجلس شد و با وجود قرار مجلس به جلسه غير علنی و درخواست تذكرات زياد  اول صبح، آقای ابوترابی كه در اين لحظه رياست داشت فقط به كاتوزيان اجازه داد تذكر بدهد كه تذكر او در مورد صحبت من بود كه موضع گيری عليه مصوبه مجلس می دانست و می گفت نمايندگان تعطيلی ندارند، درحاليكه من تعطيلی كميسيون‌ها و صحن را گفته بودم! ضمنا مصوبه نبود، رای استمزاجی بود.

به خاطر اين تحريف رفتم پيش ابوترابی،كه اجازه تذكر به من هم بدهد كه نداد و گفت خودم اين دو سه مورد را تذكر می‌دهم!

بعضی از نمایندگان هم جدا جدا آمدند و اعتراض کردند. یکی از آنها … گفت من به سهم خودم از تو راضی نیستم ولی آشکار مرا متهم کرد که برای مشهور شدن چنین گفته‌ای!

آقای نادران مطلب را کاملا درست دانست ولی گفت آن تعبیر موجب بی اثر شدن نطق شد. در عین حال آقای حسینیان آمد و از اینکه یک یزدی تا این حد شجاعت به خرج داده تشکر کرد…

نمي‌دانم چرا امروز اينقدرتيره وتلخ بود؟! صبح كه قصه برخورد نمايندگان به علت نطق من وانتقاد ازتعطيلی‌های مجلس، به آن شكل تلخ بود! که چالشی‌ترين روز برای شخص من در طول پنج سال حضور رقم زد!

عصر هم كه در همين چند دقيقه بازديد از نمايشگاه[کتاب]، آن قدر صحنه‌های زشت بدحجابی وبی حجابی و اختلاط وجود داشت كه انسان از زنده بودن خود خجالت می كشيد! جداًچقدر دردناک است وجود چنين صحنه‌های زشت و مستهجن در كشور امام زمان (عج) و در شهر شهيدان!

خدا لعنت كند كسانی كه عالماً وعامداً، ارزشها و نظام را به این شکل به سخره می‌گيرند و خداهدايت كند افرادغافل كه نمی‌توانند موضوع را درست درک كنند!

به هرحال، اين وضع بسيار دردناک و تلخ است و جا دارد آدم به خاطر آن ازغصه دق كند و بميرد!

امشب در بيشتر اوقات، با خود می‌انديشيدم كه آيا در برابر اين ناهنجاری‌ها و پلشتی‌ها، مسؤوليتی ندارم؟! مسؤوليتی نداريم؟! آيا اين موضوع با اين موج و عمق و گستردگی، می‌تواند بدون برنامه‌ريزی دشمن و به صورت كاملاً اتفاقی، اتفاق بيفتد؟!

البته با همه اين احوال، از جهت اینكه پس از مدت‌ها، امروز فرصت نطق يافتم و توانستم آنچه كه به اعتقاد خودم و باورم، وظيفه‌ام بود كه منعكس كنم، منعكس كردم، يک مقداری از اين بابت آرامش دارم كه همين آرامش مرا دراين ظلمات و ضلّات، تسكين می‌دهد!

البته شانس من بود كه امروز سفر رهبر معظم به كردستان انجام شد و با سخنرانی بسيار مهمی كه آقا در آنجا ايراد كردند روزنامه‌های فردا، كمتر فرصت پيدا می‌كنند درمورد حواشی امروز مجلس چيزي بنويسند و لهذا بعيد است نمايندگان در مورد نطق امروزم، بعد از اين حساس شوند!

 

Download “نطق 88/02/22”

yahyazadeh_n880222.flv – 265 بار دانلود شده است – 24,77 مگابایت

 

باز نشر محتوا با ذکر منبع " تارنمای فرهنگی مرحوم یحیی زاده" مجاز می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*